Full version: vitlök
kolonin
Nu har jag tagit upp min vitlök för blasten vissnade. Men de blev så små, som små syltlökar. De största är kanske 2 cm topp till tå. Ska det vara så? Hur gör jag nästa år för att det inte ska hända igen?
skogstroll
samma här suck. Jag petade upp en idag och det var en ynklig en. Hjälper kanske inte så mycket att vänta tills de blir större... förra året blev de mycket bättre sad.gif
Fågelvägen
Våra är också mycket mindre än i fjol. De brukar bli 6-8 cm i diameter, en provlök förra veckan var ca 4 cm. Och "Farfars" vitlök (av samma sort som vår) har också varit ynklig i år. Ändå vattnar han och pysslar om sitt grönsaksland mer än de flesta.

Det kan inte vara bara torkan, väl? Inte lök-nematoder heller, tror jag, eftersom vi i år odlar i pallkragar med jord där det inte vuxit lök förut.

Fler teorier, någon??
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har inte plockat upp mina än, men de är hyfsat stora har jag sett när jag varit där och pillat för att se hur de ser ut.

Här är några tips ifall man vill ha stora lökar:

1. Bra utsäde

2. Plantera de stora klyftorna, ät upp de små. Plantera klyftorna sent så de inte spirar innan vintern kommer.

3. Blanda ner ex. kompostjord och lite gödning innan plantering.

4. Göd och vattna vitlöken regelbundet från tidig vår och fram till midsommar ungefär, vitlök är en ganska krävande gröda.

5. Glöm inte växtföljden.
skogstroll
mina har inte lidit av nån särskild torka. har ett nytt kryddland fullt med bra jord och de sköt upp tidigt ur jorden så jag trodde de skulle bli stora o fina crying.gif nu har blasten börjat krokna så det borde väl va dags att ta upp, men jag väntar lite ändå...
noora
Mina var pyttesmå förra året så jag lät dem vara kvar. De kom upp igen i år och fortsatte växa och är lite större i år (men fortfarande inte jättestora).
tudor
Samma här, pyttesmå, zon 2-3
Preussen
det går alldeles utmärkt att låta lökarna ligga kvar i jorden tills nästa år men de blir inte större då heller. blasten går att använda.
lökarna blir inte större denna säsong. är de mogna så gräv upp dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon