Full version: Blåsvarta skalbaggar
Gunilla T
Vid den här årstiden hittar jag alltid en mängd blåsvarta skalbaggar som antingen är döda eller halvdöda. De ligger på rygg med magen i vädret och det hjälper inte att vända dem på rätt köl igen för de tippar omgående omkull.

Vad kan detta vara för skalbagge och varför dör de i mängder mitt i sommaren? Har de fullgjort sin uppgift, parningen, och är därmed redo för sällare jaktmarker eller är det något fel?

Vore intressant att få veta...
KURT
Hur stora är de och vart hittar du dem? Förmodligen har de parat sig, och då skall de dö.
Piccante
Vågar inte svara på varför de dör. Har de varit väldigt torrt hos dig? Vissa marklevande skalbaggar föredrar fuktiga gömställen eller så är det som du säger att de har gjort sitt och de lever kanske inte så länge. Fast det är svårt att säga när man inte vet vilka det är? Olika baggar har olika livslängd och vill ha olika förhållanden.

Är de runda, kullriga och har korta antenner? i så fall är det någon tordyvel eller är de långsträckta med långa antenner och kraftiga käkar? i så fall någon jordlöpare. Finns tyvärr ganska många baggar som går i blåsvart.
Gunilla T
Gick ut och hämtade en...

Den är drygt 2cm lång och har sex ben, bakbenen är lång. Något rundaktig och förutom ett litet huvud så är kroppen rund och består av två delar (hmmm...) som båda är ganska runda. Sittet två små spröten mellan huvudet och kroppen. Ingen stora antenner eller käftar.

De finns alltid i min trädgård på försommaren. Har kullerstenslagda gångar i hela trädgården så de syns väl mot stenarna där de kilar omkring. Nu hittar jag dem döda på grusvägen som går ner till vårt hus.

Och ja, vi har en förfärlig torka här och har så haft hela sommarn
KURT
Det finns ca 400 arter av jordlöpare i Sverige, eftersom de allra flesta av dem äter andra insekter, så är de oftast bara nyttiga. Något man bör tänka på när man t ex sprutar med diverse insektsmedel.
Gunilla T
Ja, jag förstår att det är svårt att identifiera de små krabaterna när artrikedomen är så pass stor - tack ock lov för det.

Betr. besprutning så har jag aldrig gjort det - inga kemikalier öht. Antar att det är därför jag inte har några problem med skadegörare heller - ironiskt nog.
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 24-07-2008, 16:30) *
Ja, jag förstår att det är svårt att identifiera de små krabaterna när artrikedomen är så pass stor - tack ock lov för det.

Betr. besprutning så har jag aldrig gjort det - inga kemikalier öht. Antar att det är därför jag inte har några problem med skadegörare heller - ironiskt nog.

Om de har korta antenner och är ganska runda som du beskriver dem så tror jag att de är tordyvlar. Här kan du se hur skogstordyveln ser ut http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/tordyvel.htm i hagmarker finns andra arter som lever i spillning och tordyvlar och dyngbaggar är viktiga för näringsomsättningen i marken eftersom de hjälper till att bryta ned gödsel och annat avfall. Synd om de dör ut i mängd hos dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon