Nu har de mesta engångsblommande rosorna gjort sitt.De remonterande har en liten paus ser det ut som.Schneekoppe blommar än.Jag har varit borta en del och missade lite av rosblomningen men nu ska jag försöker putsar till de överblommade buskarna så det ser lite prudligt ut.Stanwell Perpetual börjar om igen,en del rabattrosor blommar,ja de som bambi lät vara i fred.
Jo det är lite trist nu. Har du fått regn renate ? Vi får nästan aldrig något här på den östra sidan, bara en skur ibland, jag vattnar varje vecka, tur man kan det i alla fall. Jag glädjer mig över liljorna, dagliljorna och alla mina klematis som är så vackra nu. Och snart laddar rosorna om och det blir lite svalare i augusti.
Jo det är helt klart paus nu (och jag har ju nästan endast kontinuerligt blommande ändå) de enda som håller igång är Oranges and lemons samt Claude Monet. Båda kom igång sen dock så det är ju förklarligt
AnnammA
24-07-2008, 17:46
Alltså, den där tidiga värmeböljan i maj/juni gjorde att blomningen satte fart lite tidigt i år...Lite blommar fortfarande här hos mig, och där jag varit duktig och klippt bort på de återblommande rosorna, är det ny blomning på gång.
Jag, maken och yngste sonen skall på "Rose Fair" till helgen -rosfest som Rosensällskapet i Skåne ordnar varje sommar. I år blev festen framflyttad några helger, och eftersom det brukar vara tradition med att lämna in sitt finaste rosarr och tävla, känns det lite fattigt på rosunderlag att göra arr på. Det får bli ngt hopplock, med rosen "Fairy" som grundstomme, eftersom den blommar som bäst nu.
Regn har vi haft här så det räcker och blir över.Nu är det väl värmebölja på G igen,det var väldigt varmt idag och igår.Gräsmattan är helt grön igen,den bev klippt idag.Nu måste jag tar itu med trädgården,har knappt gjort något i juli.Lite blommar här,dagliljorna har bambi käkat upp så det blir inget i år men grönskan är frodigt här,alla buxbom klippta.Jag måste putsar alla rosor nu om det inte är för varmt.
Ingen rosbild idag,lille Melker vattnar det gillar han.
[attachment=21743:2008_07_...__Large_.JPG]
Ja, nog är det ett avlång land vi bor i.
Min rossäsong har nyss börjat. Aican var den som var först ut och hon har blommat i tre veckor så hon lär nog ta time out snart.
Förra helgen när jag var i stugan så hade de första rosorna på hybridan slagit ut så jag gissar att hon står där i all sin prakt….alldeles ensam.
[attachment=21744:hybridak...__Large_.jpg]
/Anki
Ezereht
24-07-2008, 22:42
Om du skulle välja, skulle du ta hybrida eller lykkefund.. stod och funderade i dag och kände mig kluven.
Visst har en del blommat över, men det kommer ju annat:

Har just påbörjat sin blomning

Har äntligen kommit igång

Tycks aldrig ta slut

Är inne på andra rundanJa och sedan tar ju de stora rabattrosorna ingen paus heller. Det gör det ju bara intressantare att trädgårdens karaktär ändras vecka för vecka!
AnnammA
29-07-2008, 11:01
CITAT (AnnammA @ 24-07-2008, 18:46)

Alltså, den där tidiga värmeböljan i maj/juni gjorde att blomningen satte fart lite tidigt i år...Lite blommar fortfarande här hos mig, och där jag varit duktig och klippt bort på de återblommande rosorna, är det ny blomning på gång.
Jag, maken och yngste sonen skall på "Rose Fair" till helgen -rosfest som Rosensällskapet i Skåne ordnar varje sommar. I år blev festen framflyttad några helger, och eftersom det brukar vara tradition med att lämna in sitt finaste rosarr och tävla, känns det lite fattigt på rosunderlag att göra arr på. Det får bli ngt hopplock, med rosen "Fairy" som grundstomme, eftersom den blommar som bäst nu.
Mycket är på gång att återblomma och knoppas, men jag lyckades få ihop denna blandning.(OBS! Detalj från arr)
Godis
Vilken härlig rosgodis du har plockat och lagt så snyggt,eller är det en bukett?läcker är det i alla fall.
Så många vackra rosbilder myy och Anna, godisrosor
AnnammA
02-08-2008, 10:54
CITAT (AnnammA @ 29-07-2008, 12:01)

Mycket är på gång att återblomma och knoppas, men jag lyckades få ihop denna blandning.(OBS! Detalj från arr)
Godis Här är arrangemanget i sin helhet: Många "Fairy"kvistar bev det, men även en liten kvist från "Albertine", några "Lill Lindfors", "Astrid Lindgren" mfl...(Rosenpottan köpte jag för 10 spänn på en loppis!)
Arr.JPG
Arr3.JPG
Wow vilken underbar vacker rosbukett.
Otroligt vackert arrangemang! Och det när det knappt finns några rosor att ta av...
Nu har de remonterande rosor börjat blommar igen så helt uta rosor är jag inte.
[attachment=22145:2008_08_...__Large_.JPG] New Dawn
[attachment=22146:2008_08_...__Large_.JPG]
Nu när min New dawn lagt av - våra trädgårdar har tydligen helt olika tidsuppfattning. Fast här öxer regnet ner, så det spelar mindre roll...Regntyngda rosor!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.