Hm... det finns
tvååriga (bienna) stockrosor och precis som Jesper79 skriver tar det ett år innan de blommar. Men tvååriga växter dör vanligtvis när de blommat och det gäller flera av arterna inom stockrosor. Om man har "tur" kan man lura dem att komma tillbaka genom att klippa av blomstänglarna innan de gått i frö, men då får man ju å andra sidan inga frösåddingar...

Det finns även
fleråriga (perenna) stockrosor. Jag vet inte hur det är, men jag misstänker att även dessa tar ett år på sig innan de blommar. Deras blad är fingrade - inte hela som för de bienna (tvååriga) stockrosorna. De kommer givetvis tillbaka igen och igen.
Om du har
"frösåddingar" skulle jag rekommendera att du flyttar dessa. Gör du det under sommaren måste du tänka på att ge dem ordentligt med vatten och kanske lite solskydd om det gassar för mycket. Var försiktig så att du inte kapar för mycket rötter utan ta med en ordentlig jordklump.
Om du ska
flytta de stora stockrosorna skulle jag rekommendera att du gör det när de inte blommar längre. Det är ju lite synd att "förstöra" blomningen. I sommarvärmen blir många växter hängiga efter en flytt. Men det är bra om de hinner etablera sig ordentligt på nya växtplatsen innan vintern, så slutet av augusti/början av september skulle jag föreslå. Vattna ordentligt gäller även dem förstås!

Summa kardemumma;
flyttid spelar egentligen inte någon större roll. Vår, sommar eller sensommar, men tänk på att vattna ordentligt!