Full version: Flytta stockrosor?
anonnonie
Jag undrar om man kan flytta stockrosor? Jag har läst att de är 2 åriga (innebär det att mina rosor som nu blommar för andra sommaren inte kommer att komma igen, eller?)

Jag vill gärna flytta dessa och undrar om det går och isåfall när jag ska göra detta? De fröar ju av sig, och det är kanske dessa frön som bildar plantor som jag ska flytta... Någon som kan hjälpa mig?
Jesper79
tjo, med 2åringar så menar man att dom inte blommar första året (blir bara en bladrosett), sen andra året kommer det en stjälk med blommor på. dina kommer blomma vidare nästa år. om du ska flytta dom nu så undvik flytta dom när dom står i blom. jag flyttade en som ja har här hemma i juni och den klarade det bra (räkna med att dom kommer slokna första veckan efter flytten), se bara till att vattna mycket och försök få med så mycket rötter som möjligt. det bästa e nog att flytta dom på våren när dom inte e så höga.

lycka till
Madeleine1
Hm... det finns tvååriga (bienna) stockrosor och precis som Jesper79 skriver tar det ett år innan de blommar. Men tvååriga växter dör vanligtvis när de blommat och det gäller flera av arterna inom stockrosor. Om man har "tur" kan man lura dem att komma tillbaka genom att klippa av blomstänglarna innan de gått i frö, men då får man ju å andra sidan inga frösåddingar... smile.gif

Det finns även fleråriga (perenna) stockrosor. Jag vet inte hur det är, men jag misstänker att även dessa tar ett år på sig innan de blommar. Deras blad är fingrade - inte hela som för de bienna (tvååriga) stockrosorna. De kommer givetvis tillbaka igen och igen.

Om du har "frösåddingar" skulle jag rekommendera att du flyttar dessa. Gör du det under sommaren måste du tänka på att ge dem ordentligt med vatten och kanske lite solskydd om det gassar för mycket. Var försiktig så att du inte kapar för mycket rötter utan ta med en ordentlig jordklump.

Om du ska flytta de stora stockrosorna skulle jag rekommendera att du gör det när de inte blommar längre. Det är ju lite synd att "förstöra" blomningen. I sommarvärmen blir många växter hängiga efter en flytt. Men det är bra om de hinner etablera sig ordentligt på nya växtplatsen innan vintern, så slutet av augusti/början av september skulle jag föreslå. Vattna ordentligt gäller även dem förstås! smile.gif

Summa kardemumma; flyttid spelar egentligen inte någon större roll. Vår, sommar eller sensommar, men tänk på att vattna ordentligt!

blomma.gif
Anna i Åkarp
Jag flyttade en gammal stockros i våras och den blommar hur fint som helst nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon