Blackelvira
24-07-2008, 14:45
Är det någon som har tips på en bra sorts morot man kan höstså? Jag fick inga morötter i år så jag tänkte prova att höstså i min pallkrage och se om jag kan skörda tidigt nästa år i stället. jag har kollat lite på runåbergsfröer men jag tänkte höra om det är någon som provat någon sort som blivit extra bra.
Blackelvira
25-07-2008, 20:35
Jag puttar upp den här tråden igen. Är det ingen som sätter höstmorötter?
Jag tror inte det finns någon morotssort som klarar övervintring utomhus i jorden, men jag kan ha fel? Höstmorot kallas bl.a. de som skördas sent, typ september - november, tex så finns en gul sort (kommer inte ihåg namnet nu) men den är mycket god.
I Lena Israelssons Handbok för köksträdgården står det att det går alldels utmärkt att höstså morötter. Tror ej det spelar någon större roll vilken sort du tar (välj dock en tidig sort så du slipper vänta jättelänge) sen så sår man så sent så möjligt under hösten. Meningen är att den ej ska gro innan våren
Preussen
13-08-2008, 22:21
här nere i röda södern (zon 1) går det alldeles utmärkt att höst/vinterså de flesta rotfrukter. palsternacka och rättika fungerade bäst för mig iår. moroten grodde ca 50%. dill funkar ypperligt.
Jan Lindgren
14-08-2008, 21:30
Hej!
Man skördar morötter kommersiellt hela vintern. Fälten täcks med ett lager halm för att inte frysa.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.