doradora
24-07-2008, 16:11
är det nån som har tips på en sort som har goda söta bär? Gärna rikligt ochså. De vi har är för sura går bara att äta med mängder med socker och det vill man ju helst slippa. Här i Värmland fanns en man som hette Anders björnsson. Han tog fram en sort som hette "Värmlands druva" ....nånting. Undrar om man kan få tag på den ? Tacksam för svar......
Det finns en
Finnskogens druva, som Anders björnsson tog fram. Men ett problem med de här äldre sorterna är att
1 de är svåra att finna
2. de är inte alltid resistenta mot de sjukdomar vi har idag.
Läs gärna
Kirsten Jensens kompendium om vinbärsodling. Hon rekommenderar främst Hildur eller Risarp till kommersiella odlare, eftersom de har bättre motståndskraft mot gallkvalster. Men är det främst sötma du vill ha, så bör du definitivt titta på de gröna mutanterna! De smakar som svarta vinbär, men är sötare
doradora
25-07-2008, 06:28
Tack för svar. Vad innebär att de är mutanter? Vet du nåt namn på dom? Har dom samma c-vitaminhalt som svarta?
Vad jag vet har de bara tappat förmågan att bilda det svarta pigmentet (naturliga mutationer), det borde inte påverka c-vitaminhalten. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av dem, de är vanligare i Finland, men flera uppger att de är sötare än traditionella svartavinbär. Men förmodligen ger de inte lika god skörd som traditionella svartavinbär.
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2008, 08:17
Ju surare svarta vinbär desto mera C-vitamin i dem brukar det vara, så ja söta sorter har ofta lite mindre C-vitamin.
Den sötaste sorten jag testat är den norska sorten Kristin, äckligt söt men man ska kunna koka kräm och dyl. på den utan att tillsätta socker.
Om jag skulle välja bland de sorter som är vanligast idag i trädårdsbutken så skulle jag välja Intercontinental den har söta bär, resistent mot både gallkvalster och svampsjukdomar, stora bär, högavkastande härdig till zon 4-5
Här kan man läsa om lite sorter av vinbär, alla finns inte i vanliga trädgårdshandeln men de som brukar finnas i handeln hittas i kompendiet(själv skulle jag gärna vilja testa rosa vinbär som ska finnas enl. kompendiet, Pink Champagne lät ju väldigt intressant)
doradora
25-07-2008, 15:25
Tack för svar.....uj det var mycket att läsa....
Skogsbrynet
29-07-2008, 14:44
Får vi tillägga lite mer om svarta vinbär? Om du söker på nätet om olika sv vinbärssorter, så kan du läsa och även hitta bild på svarta vinbär Risarp. Gröna vinbären är söta men genomskinliga när de mognat och är svårare att hitta på busken. Blir för övrigt inte samma bärmängd, men kan vara en ovanlig bärsort att ha i sin trädgård. Finnskogens druva finns inte tillgänglig på plantmarknaden, men kan finnas kvar i någon trädgård i Värmland. Risarp svarta vinbär är en korsning av Öjebyn x Risager 21, sorten är den tidigaste av svarta vinbär och vi kunde plocka saftmogna bär redan i första veckan i juli. Jättegoda!
lotte.schioler
01-08-2008, 00:52
Tack Åsa, vilken nyttig skrift!
Skall absolut köpa några Intercontinental i höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.