Jag har ju precis (i lördags)planterat en liten Chloris, som var krukodlad innan jag planterade den. Den ser ut att ha drabbats av rosrost eller något annat otyg, och den är ganska fult växt. Det kommer ett nytt friskt skott nerifrån (rotäkta ros) som var anledningen till att jag köpte just den här. Jag hade tänt vänta till våren och då klippa ner den fullständigt. Men nu är alla blad sjuka, utom på det nya skottet. Kan jag klippa av alltihop (utom nya skottet) och hoppas att den klarar sig? Det är ju inte riktigt rätt tid på året och den är en liten stackare...
[attachment=21731:Chloris.jpg]
Nej, jag skulle inte röra den på många år, den är så liten och rotäkta rosor behöver ändå längre tid på sig. Ev om du vill köper du en sprayflaska mot svampsjukdomar och sprutar den, finns för rosor, eller plocka bara bort det som ser sjukt ut.
Alba rosorna blommar på gamla grenar. Har man stora alba rosor kan dom klippas tillbaka direkt efter dom blommat så gör jag med Mme Plantier.
Jag kanske ska försöka bespruta den, i så fall. Ska jag plocka bort allt som ser sjukt ut blir det ju... allt, utom det nya skottet. Kommer det nya skottet också att drabbas om jag låter de angripna bladen sitta kvar? Alla blad är som sagt angripna, utom nya skottet...
Else, som sålde den till mig, tyckte att den var väldigt ful och klippte av några grenar innan hon släppte den ifrån sig. Hon sa att jag skulle klippa ner den fullständigt till våren och att det inte gick att ta kål på en rotäkta ros (genom beskärning, antar jag). Men då såg den inte så här sjuk ut...
För att avgöra saken ringde jag till Else på Roskraft och frågade vad jag skulle göra.
- Har den ett nytt skott som kommer nerifrån? undrade hon.
- Ja, svarade jag.
- Då ska du ta fram sekatören...blev hennes slutsats.
Hon verkade inte rädd för att klippa ner. Har man bara ett grönt blad eller något grönt så ska det kunna gå. Man blir kanske tuff när man sysslar med rosor dagarna i ända.
Jag måste väl tillägga att hon sa att jag skulle få en ny om den här inte klarar sig. Men det hoppas jag att den gör. Det kändes faktiskt ganska hemskt att skära ner den, vi får se vad som händer... Nu ser den ännu ynkligare ut, men skottet ser å andra sidan väldigt fint ut. Hoppas katterna inte springer ner det.
Ezereht
24-07-2008, 22:39
håller tummarna för din lilla planta!
Adelina
25-07-2008, 07:08
Du kan ta den rejält tycker jag. I princip hela vägen ner, den kommer (troligast) att grena sig och skjuta nya bättre skott. Jag brukar ta dåliga plantor och klippa ner helt, brukar alltid bli bra även om det svider i sekatören när man tar bort det lilla som finns.
Men den kommer inte att dö om du låter bli heller....
Tack för trösten, Adelina. Else sa att den skulle komma bättre om jag klippte ner den, och det har jag gjort. Tiden får utvisa hur det går. Och om det blir någon blombild till Ezereht
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.