Hallå hallå!
Är debutant här på forumet!
Jag har förälskat mig i rosor, alla rosor.
Har nu i år planterat 6 rosor och började idag att fundera på hur jag ska beskära dessa till våren? Om de överhuvudtaget ska beskäras? Försökte hitta svar på nätet, men det var svårt.
Hoppas någon här kan hjälpa mig med min "beskära till våren problematik"
New Dawn, denna köpte jag väldigt nedklippt. Den har precis fått blad och börjat växa.
Goldener Olymp, blommar för fullt nu. Ganska stor redan. Inköpt och planterad i år.
Constance Spry. Väldigt ranglig nu och inga blommor. Köpt i år.
Bonica 82, inköpt i år. Blommar rikligt. säkert 50 talet blommor på den nu.
Tumbling Waters, massa små fina blommor. Inköpt i år.
Thats Jazz, köpte den i maj, då väldigt nedklippt och inte ett blad. Nu ca en meter hög med massa blommor.
Hur ska dessa beskäras till våren?
Tack på förhand // Paulina
Ja du det är lite tidigt att svara på din fråga.Rabattrosor klipper man hårt varje vår.Buskrosor klipper man bara det som har dött under vintern och forma till ev.Klängrosor som New Dawn ochså bara de bruna döda
grenerna.
En idé kan vara att låna Rosor för Nordiska trädgårdar på biblioteket, antingen den gamla del 2 eller den nya del 3. Den ska innehålla mycket om beskärning. Tänker själv skaffa den när det börjar bli klippdags.
Låt Klätterrosorna växa i flera år, sedan kan man ta bort någon äldsta gren nerifrån men det är ingen brådska. Constance Spry blommar en ggn. på gamla grenar. blir stor 3 m hög, gallrar lite där.
Jazz blir i min zon mer en buskros än en hög klängros, den fryser ner ibland. Putsar jag mest.
Bonica blir en stor ros 1.20 eller högre, en zon 5 ros som blir yvig med åren. Bestäm själv hur stor du vill ha rosen, ibland klipper jag ner dom till 50 - 70 cm, andra år får dom vara stora, mycket växtkraft.
Tumbling Waters är en liten ros, bred men inte så hög, tunna ut den lite med åren om det behövs, mer en marktäckande ros.
Men som holyanna skrev låna Rosor från nordiska trädgårdar, där finns alla detaljer för alla grupper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.