|
Full version: Kattungemat
hjärtegull
25-07-2008, 08:03
Jag har en vuxen katt sen tidigare, och hämtade hem en liten parvel i förrgår.
Det jag nu undrar är; behöver den lille kattungemat, eller går det bra att han äter samma mat som den stora katten?
Eller ja... problemet är väl snarare att den lille katten äter upp den stora kattens mat, och den stora katten får äta kattungematen, vilken han inte ska göra eftersom han redan är satt på bantningskur eftersom han är rätt överviktig...
Så. Hur gör jag?
Felicia
25-07-2008, 08:14
Jag har inte brukat ge mina kattungar någon speciell mat, bara vanlig kattmat och det har då inte blivit något problem. Däremot tror jag att man ska vänta lite med torrfoder. Min senaste kattunge åt ur stora kattens torrfoder och blev då lös i magen. Jag ställde då den stora kattens mat på köksbänken för dit tog sig inte lill-kissen från början.
Myosotis
25-07-2008, 08:28
Kattungemat har väl högre proteinhalt etc. Jag skulle ge min kattunge bästmöjliga start i livet. Det gör ju inget om han lånar lite vuxenfoder ibland, men som grundfoder rekommenderas väl ändå ett rätt sammansatt foder. Jag tror inte att det är något fel på torrfoder (billigt torrfoder innehåller för mycket salter vilket kan leda till urinvägsproblem, men nu talar jag om kvalitetsfoder). Kattungarna jag nappade upp i höstas fick babycatfoder när de var avvanda och sen kitten. Kitten ska de ha upp till ett års ålder. Jag tror inte de blir sjuka av vuxenmat, utan de får helt enkelt något sämre förutsättningar. Sämre tillväxt kanske eller typ svagare benstomme eller nåt (gissning). Jag har hört att man ska vänja dem vid olika foder när de är små så de inte vägrar äta sen om man skulle byta foder. Du kanske kan ta bort maten när de har ätit. Stora katten klarar sig väl egentligen med 1-2 ggr om dagen, fast den lille måste ju äta oftare så klart. På så sätt kan du vara med och kolla vem som äter vad.
Nej, man behöver inte ge särskild mat till kattungar. Tanken är att den något högre protein och fetthalten skall ge snabbare tillväxt, men nödvändigt är det inte och nyttan tveksam.
Däremot skall kattungen inte ha dietmat, och om den vuxne katten är kastrerad kan det vara en god idé att hålla den från kattungefodret, eftersom den annars lätt kan bli fet.
hjärtegull
25-07-2008, 18:46
Azur: Den stora katten ÄR redan fet, (och kastrerad) därav mitt problem : P
Jag tillåter inte mina katter att vara på köksbänken, utan dom utfodras på samma ställe. Det är ju svårt att hålla koll på vad dom äter när både jag och sambon är på jobbet. Tjockiskatten är satt på sträng diet, med nogrann uppmätning av torrfodret 2 ggr/dag, men när jag häller upp mat åt honom så äter han inte upp allt på en gång, utan brukar småäta lite under hela dagen.
Men ja, förhoppningsvis så kanske motionen han får när det är en liten kattunge i huset väger upp den ökade matkonsumtionen?
Om du har möjlighet så ge den lille lite annat att äta när den store inte är på plats. Vi hade en katt som var fruktansvärt glupsk, så för att vara säker på att kattungen skulle få tillräckligt gav vi henne först genom att stänga dörrarna till köket och låta henne äta i lugn och ro. Problemet var ju lite annat än vad du har nu, men lösningen kanske är den samma. Sen om kattungen äter av den store kattens mat också är ju ingen fara, men har då möjlighet att få i sig lite mer utan att den store äter för mycket.
Jag hade 5 kattungar och en glupsk mamma, när jag vande dom vid fast föda kokade jag potatis, morötter och fisk(abborre) och mosade ihop, sen fick dom varsin tallrik att äta på, mamman fick lite också då, och för det mesta var hon så "moderlig" att hon inte åt av deras mat. Sen när deras magar var lite förberedda körde jag Hill´s kattungemat åt dom och försökte så gott det gick att hålla mamma borta från deras mat...men hon norpade åt sig förstås och är en 13-årig tjockis nu. Något som dom aldrig tröttnar på är nyfångad, kokt abborre, det är nog ett sånt där"barndomsminne" dom har
skogstroll
26-07-2008, 11:42
hur gamla ska de vara innan de kan börja äta annat än mjölk?
Jag började ge mina majsvälling i små skålar åt var och en när de var ungefär 8 veckor, det tog tid att få dom att lära sig och de slaskade och halkade omkring i vällingen som skvätte ut hela tiden men det var bara att sätta en fuktig disktrasa under fötterna så kunde dom äta som folk  Jag vet att jag kanske var väl "mammig", och mormor som var 90+ tyckte att det var i värsta laget, men jag ville bara vänja av dom vid tutten och skona deras små magar....
Kan inte låta bli att skicka en bild på hela gänget när de är mätta och belåtna...
Myosotis
26-07-2008, 14:32
Om man är orolig för kattungens vikt och näringsintag, kan man kanske ge lite kattvälling till kattungen som kompliment.
Jag har problem med mina kattungar, mamman är jättedålig i magen och behöver annat foder och eftersom de är halvvilda kan jag inte mata dem var för sig, så alla får rc sensible 33 även kattungarna. Protein och fetthalt skillnaden var knappt 2 % jämnfört med babycat. Men foder från vanlig affär och bantningsfoder ska man nog inte ge, bättre att ge kvalitetsfoder även om det inte är babycat.
CITAT (Anic @ 26-07-2008, 18:03)  Om man är orolig för kattungens vikt och näringsintag, kan man kanske ge lite kattvälling till kattungen som kompliment.
Jag har problem med mina kattungar, mamman är jättedålig i magen och behöver annat foder och eftersom de är halvvilda kan jag inte mata dem var för sig, så alla får rc sensible 33 även kattungarna. Protein och fetthalt skillnaden var knappt 2 % jämnfört med babycat. Men foder från vanlig affär och bantningsfoder ska man nog inte ge, bättre att ge kvalitetsfoder även om det inte är babycat. håller med där... Kör också RC till mina och märker att pälsen är bättre efter "hair and skin" 32 tror jag det är. Kör alltid bäbismat upp till sex månader
hjärtegull
28-07-2008, 07:29
Nu efter några dagar med den lille hemma (han har fortfarande inte fått något namn...) så är det rätt uppenbart att båda katterna nobbar kattungematen. Den lille roffar åt sig av den store kattens mat, och den stora katten vågar väl inte säga ifrån *suck* trots att jag sitter där när jag har gett dom mat och lyfter båda katterna till rätt skål och försöker uppmuntra dom att äta.
anncharlotte
28-07-2008, 14:16
Det beror ju på vad det är för mat du ger den stora katten ? Vissa vuxenfoder anser jag vara helt ok även för kattungar.
hjärtegull
28-07-2008, 16:10
anncharlotte: Jag ger den stora katten Friskies for indoor cats, ingen lyxmat med andra ord... Men det kanske funkar till lillkissen också?
Planen är egentligen att byta ut den maten till ett bantningsfoder som man köper hos veterinären, men det borde ju inte lillkatten ha.
anncharlotte
28-07-2008, 21:26
Mitt råd är att du byter ut din stora katts foder mot ett bra foder med hög proteinhalt, tex Mjau mjukmat, alldeles utmärkt för katter som behöver banta, och helt ok även för kattungar. Innehåller i stort sett bara protein, fett och vatten, just det en katt behöver. Men det vill till att hans mage klarar mjukmat, kan vara besvärligt för många katter som är vana vid torrfoder. Mina ger jag Orijen, det är ett torrfoder som innehåller mycket protein och fett, men lite spannmål vilket oftast är boven när katterna blir tjocka. Men det är ett ganska dyrt foder om man köper det i småförpackningar, jag köper 20 kg i stöten , då är priset ok, men det kanske är lite för mycket till 2 katter, risken är stor att det hinner bli för gammalt innan det tar slut. Eukanuba är också ett foder som jag tycker är helt ok. Det finns fler sorter i djuraffären som är nästan likvärdiga, men tyvärr får jag väl erkänna att jag inte anser Friskies är det. Jag tror heller inte det kommer att öka kostnaden nämnvärt om du byter till en bättre sort, för oftast så blir åtgången mindre om kvaliten är högre. Men det är svårt att banta en katt, jag vet, jag har försökt, med dåligt resultat (Hur är det med vikten Bonny ?  )
hjärtegull
29-07-2008, 06:52
Hur kan åtgången på maten bli mindre om kvaliteten är högre? Han ska ju ändå ha samma mängd mat om dagen, jag kan knappast ge tjockisen mindre än vad han får nu (dvs inte ens 2 dl torrfoder om dagen).
Chamomille
29-07-2008, 08:25
CITAT (Mollis @ 26-07-2008, 15:15)  Kan inte låta bli att skicka en bild på hela gänget när de är mätta och belåtna... Nämen...
CITAT (hjärtegull @ 29-07-2008, 07:52)  Hur kan åtgången på maten bli mindre om kvaliteten är högre? Han ska ju ändå ha samma mängd mat om dagen, jag kan knappast ge tjockisen mindre än vad han får nu (dvs inte ens 2 dl torrfoder om dagen). Jag fick förklarat för mig en gång att en "normal" katt äter tills den fått i sig rätt mängd med näring, alltså om näringsinnehållet är högt så äter dom mindre mängd mat. Är det då ett foder med mycket spannmål så får dom äta mycket för att få i sig tillräckligt med näring och risken är större att dom lägger på sig. Sen är det ju skillnad på katt och katt också hur mycket energi/näring som behövs beroende på storlek och hur mycket dom rör sig och så. Här står alltid "pluttar" (torrfoder) framme + att hon får lite extra ett par gånger med tonfisk eller makrill.
anncharlotte
29-07-2008, 10:58
CITAT (hjärtegull @ 29-07-2008, 07:52)  Hur kan åtgången på maten bli mindre om kvaliteten är högre? Han ska ju ändå ha samma mängd mat om dagen, jag kan knappast ge tjockisen mindre än vad han får nu (dvs inte ens 2 dl torrfoder om dagen). Ok det har du naturligtvis rätt i, begränsar du fodret så blir det ju det han äter varesej mer eller mindre. Men med ett bra foder får han i sej det han behöver och lägger inte på sej extra vikt pga en massa spannmål som han inte kan tillgodogöra sej näringen i. Just mängden foder kan jag inte riktigt relatera till eftersom mina katter har fri tillgång på torrfoder, men jag tycker inte att 2 dl låter så väldigt lite. Jag har 4 katter här, varav en dräktig och en ungkatt, det skulle alltså gå åt 8 dl om dagen här, det tvivlar jag på att det gör.
Chivvie
29-07-2008, 12:28
Hej!
Jag hade en tjockis som jag fick banta ner, eftersom han var på gränsen till att bli diabetiker. Han vägde från början mellan 8 och 9 kg och skulle ner till 6. För det första var det lightfoder som gällde. Sedan gjorde jag så att jag vägde upp hans dagsranson och protionerade ut den under dagen. Det tog över ett år och det skulle det, för kattbantning är marigt. Att han dessemellan blev sjuk gjorde det inte lättare, men ner skulle han för sin egen skull. När han väl var nere blev han som en ny yngre katt. Så kämpa på! Jag vet att det är svårt många gången, speciellt nu när du har en liten, som skall äta mycket och ofta. Håller tummarna för att du lyckas, både för din skull, men framför allt för "tjockisens" skull. Han kommer att må så mycket bättre när han blir sitt nya smala jag.
Om du bor i närheten av något Blå Stjärnan, så kan du få gratis coaching under tiden du bantar honom. Det innebär viktkontroll och samtal med dietist med mellanrum som ni bestämmer själva.
Katter är ju först och främst "rovdjur"och behöver mycket protetin många "billiga"torrfoder innerhåller för mycket spannmål,Mjau annses vara den mest högkvalitativa svenska kattmatten både när det gäller burkmat och torrfoder.Själv är jag förespråkare för blötfoder (burkmat)eftersom katter dricker väldigt lite på grund av att de från begynelsen var ökendjur,det är väl också ett plus om man då har en kastrerad hankatt de får ju lättast problem med urinsten,har själv en hankatt på sju år som i huvudsak får blötmat och torrfoder bredvis som godis.Rått kött är väldigt bra att ge dom som tex köttfärs kycklingvingar kycklinglever osv.
Snigelhatare
30-07-2008, 11:31
CITAT (Motti @ 30-07-2008, 11:50)  Katter är ju först och främst "rovdjur"och behöver mycket protetin många "billiga"torrfoder innerhåller för mycket spannmål,Mjau annses vara den mest högkvalitativa svenska kattmatten både när det gäller burkmat och torrfoder.Själv är jag förespråkare för blötfoder (burkmat)eftersom katter dricker väldigt lite på grund av att de från begynelsen var ökendjur,det är väl också ett plus om man då har en kastrerad hankatt de får ju lättast problem med urinsten,har själv en hankatt på sju år som i huvudsak får blötmat och torrfoder bredvis som godis.Rått kött är väldigt bra att ge dom som tex köttfärs kycklingvingar kycklinglever osv.  Sant varje ord! Det finns katter som fått diabetes och fått medicineras, men när man slutat med torrfodret och gått över till Mjau burkmat och rått kött så har katterna blivit friska och kunnat sluta med sin medicin. Torrfoder innehåller massa processade vegetabilier med smak och doftämnen tillsatta som inte hör till kattens naturliga föda. Jag kan inte själv redogöra lika bra som jag läst om det men man brukar jämföra hur torrfoder fungerar med människors sockerberoende. Bästa sättet att banta en katt är fri tillgång på mjau burkmat. Det är även ett utmärkt foder för kattungar. Om de inte är vana vid riktig mat så får man börja med mycket små smakportioner så att magen vänjer sig. Vad veterinärerna säger om foder ska man ta med en nypa salt. De får sina kunskaper i näringslära av royal canin. Otroligt men sant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|