Full version: Getingar
CillaM
Sådana mängder med getingar som det är i år har jag aldrig vart med om förrut, inte vad jag kommer ihåg iaf. Tysta är de också för det mesta, små men även gigantiska. Påträngande och nästan vansinnigt aggressiva. Så fort jag har grävt för plantering är det en svärm där, oavsett om jag gräver hemma hos mig eller hos min mamma. Jag har aldrig varit med om nåt sånt tidigare, vaffö gö di på detta viset?
KURT
1. Är du säker på att det är getingar? Det låter konstigt att de skulle komma bara för att du gräver.

2. Det enda jag skulle kunna se locka insekter av att man gräver är om det är välgit torrt, och man då gräver fram fuktigare jord, kanske ett vattenbad åt insekterna hjälper?
Gossen Ruda
Att det är ett getingår kan jag verifiera och även skadedjursbekämpare som Anticimex har mycket att göra. Varför dom kommer när du gräver har jag ingen aning om, något lockar dom säkert. Nån lukt eller aktiviteten kanske.
CillaM
Jo då det är getingar. Blomflugorna kom tidigt i år men de håller sig till blommorna. Getingarna är precis överallt här. Har flera fågelbad utställda, räcker inte det för getingarna eller ska de ha ett eget speciellt vattenbad?
Biggan_
Det kanske är jordgetingar som vill ha hjälp med bogrävningen! giggle.gif
henriks
Märkligt.... Här finns inte en enda geting Den första geting jag sett i år var i måndags, när jag var och hälsade på min lillasyster i Varberg.
Här hemma har vi däremot en faslig massa flugor, fast det kanske hänger ihop? Jag har hört att getingar jagar flugor?
KURT
Getingar är allätare, men flugor står definitivt på deras meny.
Myosotis
Här är det inte mycket getingar alls. Det var rekordmånga knott. Få flugor, nästan inga myggor, många bromsar.
hjärtegull
Nej, säg inte att det ska bli getingår i år. Då hänger jag mig nog i ett äppelträd eller liknande. Jag har sån makalös fobi för getingar -fear-.gif , ibland har jag nästan funderat på om jag inte skulle dra myggnät runt hela min balkong så att jag kan njuta ifred. Det är iofs inte bara getingar, det är humlor också. Egentligen det mesta som flyger. Kommer det en fluga rycker jag till och blir panikslagen, innan jag hinner fatta att det faktiskt bara är en harmlös fluga...

Någon som är lika skrajsen som jag?
anne-li i olofstorp
Nejdå inte panikslagen, bara en behärskad lust att springa! Hihihihi!
Skämt åsido, här är också mycket getingar, har just börjat hirra runt överallt, jag blir rejält dålig av stick så jag försöker hålla mig undan alltför mycket oprecisa rörelser, jag tror dom är salttörstiga, att det är ämnen av vår svett dom vill åt.
så för att förebygga sitter jag så stilla jag kan!!! I skuggan!!!!! sweatingbullets.gif
Anne-LI
Ingrid Zon3
Ovanligt lite getingar här i trakterna (norr om Stockholm) tycker jag - som inte sitter i skuggan och är sval smile.gif.
anne-li i olofstorp
Idag har jag t o m konkurrens om bildskärmen!
Har haft ett antal getingar på den,. för att inte prata om de 5 i sovrummet som numera inte surrar längre devil.gif
Fruktansvärt!
Gilbert
Anticimex har varit hos oss två gånger nu under sommaren. 2 getingbon under takpannorna och ett bo med jordgetingar. Tur att det ingår i hemförsäkringen! sweatingbullets.gif
Gossen Ruda
Det är ungefär vid den här tiden som getingsamhällena börjar krascha och dom kvarvarande getingarna lever ett sorglöst bohemliv tills vintern kommer. Om dom lever så länge. Jag har också nu märkt att dom söker sig till oss människor och dom snurrar runt mig tom. Rena självmordsbeteendet eftersom jag samlar bl.a. getingar. Det är många som gjort sin sista flygtur runt mig. devil.gif Det tycks mest vara Vespual vulgaris, jordgeting eller vanlig geting eller vad den nu kallas.

Beträffande födan så lever dom vuxna getingarna av nektar och andra söta saker. Larverna däremot är köttätare och får bl.a. flugor.
zaaritha
Vi har fått getingar här på senaste tiden--fast jag bryr mej inte.
Vill de lukta på mej--försöker jag vara stilla.
Enda jag är rädd för, är att råka klämma dem.
skogstroll
samma här, vi har en hel svärm (ingen överdrift) på uteplatsen, det går inte att gå ut utan skyddsdräkt... Tror de bosatt sig i en gavel på huset där de är nästan omöjliga att komma åt utan att ta bort hela gaveln. Förut har det varit bålgetingar men de är ganska harmlösa jämfört med de här sweatingbullets.gif vet inte vad jag ska göra

Här är fredagsparty för getingarna, ganska bra surrande i luften... unsure.gif
[attachment=22407:P8080010.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon