jahi
Jag har fått en liten grön larv som äter på min pellisblad?
Har aldrig haft eller hört om något liknande.
Dom bryr sej varken om provadon eller såpa dom kräken ranting.gif o jag vet inte vad jag ska ta mej till.
I morse såg jag åxå på ett av kronbladen att det satt en ansamling äggav något slag o jag vet inte om det blir just såna otäckingar av dom?
Jag blir sååå tacksam för svar o hjälp i denna fråga!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Olika slags medel tycker jag funkar dåligt på larver jag mosar dem för hand istället, pelargoner är ganska vanligt att man får larver på.

Om äggsamlingarna inte är gula så skulle jag ta bort dem.
jahi
Dom va inte gula o dom e slängda (vad e det då?).
Jag har haft pelargoner i en herrans massa år så jag måste va väldigt lyckligt lottad för jag har endast haft lus då o då under övervintring.
Jag glor o mosar sick.gif som en galning här men nu under sem tider drar vi iväg då o då o då blir det party här i lungn o ro ranting.gif
Jag e jätte glad för ditt svar så stort TACK till dej o trevlig sommar!
fagerhult
Om det är en grön larv så är det ingen fara även om man inte vill att den ska äta upp bladen. Kläm ihjäl den, kan tyvärr vara svår att hitta ibland. Men har man hål i bladen och svart bajs så är det de.

Lycka till!
jahi
CITAT (fagerhult @ 25-07-2008, 18:35) *
Om det är en grön larv så är det ingen fara även om man inte vill att den ska äta upp bladen. Kläm ihjäl den, kan tyvärr vara svår att hitta ibland. Men har man hål i bladen och svart bajs så är det de.

Lycka till!

Hål i bladen är det men jag har inte hittat nått bajs.
Nu har jag i allafall rensat så gott jag kan för vi ska till landet en sväng så jag hoppas dom klarar sej.
Tack ska ni ha.
Bassam

det finns olika sätt kan man bekämpa larv:
1- 1 bekämpning med Roxion sättas in 2-3
veckor efter äggläggning. också Turex 50 WP, 2 2 bekämpa larver med,Bacillus thuringiensis
mot fjärilslarver

3 kan bekämpas biologiskt med bakterien
Bacillus thuringiensis var. kurstaki, eller Turex
som preparatet heter.
men du har så lite det är bra att bekämpa de med:
1 dö dem på handen .
2 du kan suga de med dammsuga.
H: Bassam
jahi
Dammsugare va ett bra förslag.
Nu har jag dock varit hemma o bevakat varje dag så jag har trampat på dom få jag hittar.
Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon