|
Maggan H
25-07-2008, 19:17
[attachment=21774:P6270003.JPG]
Fick den här plantan i fjol av en släkting, det skulle vara Mariaklocka, men det är det ju inte. Vet någon sortnamnet?
Hej Maggan
Jag har en växt som heter Toppklocka, eller Campanula Glomerata. Den liknar lite din.
Hälsn Tepa
Det där är inte toppklocka. Toppklocka har upprätta klockor samlade i en tät "klunga" i toppen på stjälken. Med reservation för att det skulle kunna vara Stor Blåklocka som fått stryk av hårt regn tror jag inte heller det är en vildform av någon svensk blåklocka, så min gissning blir att det antingen är en utomnordisk art eller en odlingsform av Stor Blåklocka.
Eva 33c
30-07-2008, 12:57
Eller nån form av hässleklocka, campanula latifolia?
Maggan H
Din klocka liknar definitivt mera en Hässleklocka ! Du har rätt Azur.
Hälsn Tepa
Fast det tycker ju inte jag..... Den blå är väl lika den vita, eller? Kolla bladen t.ex vilken skilnad  /Anki
Hmm. Är väl bäst att jag är tyst. Vad är det du har då, Anki ?
Tepa
Jag har en vit hässelklocka och jag tycker inte den liknar klockan på Maggans bild.
/Anki
Eva 33c
30-07-2008, 16:46
Egentligen tycker jag att hässleklockan har spetsigare uddar i klockorna. Men jag tror den är ganska variabel och finns i flera namnsorter. Mina blå och mina vita är heller inte helt lika i sin framtoning tex. På Maggans bild syns inte så mycket av bladen, men den verkar vara rätt hög eftersom den är uppbunden. Det skulle vara bra om man kunde se bladen vid marken. Storklockan har ju smala, ganska släta blad i sin markrosett, hässelklockan mera hjärtformade och "nerviga". Det finn ju en annan stor klocka också, nässelklockan, C. trachelium, bladen vid marken på den är lite mer spetsigt hjärtformade.
Jag gissar också på Nässelklocka, Campanula trachelium efter att ha gått igenom 180 000 googelbilder (nästan)på "klockor"  . Hässelklockans klockor är mer rättuppstående
Det är varken nässleklocka eller hässleklocka. Bägge de klockorna har tandade blad (nässleklockan heter så för att bladen ser ut som nässelblad) vilket inte klockan på första bilden har. De har dessutom inte rent blå blommor, utan drar åt lila-hållet (eller är vita), och hässelklockans klockor är riktade "snett uppåt". Det är en "utrikisk" klocka, eller en Stor Blåklocka. Är det en Stor Blåklocka är det antingen en odlingsform eller så har blommorna skadats av hårt regn.
Eva 33c
31-07-2008, 10:28
Fast nog tycker jag att de få blad som syns på maggans bild är tandade? Storklockan (var precis ut och tittade på mina) har inte så mycket småblad blandat med blomställningen och de som finns är alldeles släta, både i kanten och även på "ytan". Den ger också ett mer sirligt intryck tycker jag. Hässelklockan kan ha många färger från vitt till ganska mörkblått. Jag har en variant med namnet Lotzez Dark Bells, den är mörkt blå, lite dragning åt lila kanske, klockorna är så stora att de är mer riktade utåt och neråt. Men de är spetsigare i kronbladen än Maggans. Den vita jag har, har mindre klockor, och ser ut ungefär som på Ankis bild. Min nässelklocka har också såna där små tandade blad insprängda bland blommorna som Maggans har. Bladen vid basen är dock mer nässellika. Det vore vägledande med en bild av bladen vid marken tror jag om vi ska komma vidare i våra gissningar. Kanske är inget av våra förslag det rätta än.
Maggan H
04-08-2008, 18:36
Tack för alla svar!  Har helt missat att följa upp den här tråden! Klockorna är långa, nästan strutar, 6-8 cm och ca 3 cm i diameter. De är tunga, därav uppbindningen, den är inte mer än ca 50 cm hög. Anki, din klocka är jättesnygg, tyvärr är det inte samma som min. Storklocka är det inte, det är jag säker på, såna har jag haft. Just nu är det ett jäkla väder, men jag ska gå ut och ta ett nytt foto i morgon.
Hmmmm….Det blev nog ett missförstånd när jag visade bilden på min Hässelklocka  . Den lade jag in för att visa att hur min Hässelklocka ser ut och att en sådan är det då rakt inte Maggan har på sin bild. Föresten håller jag sakta men säkert på att gräva bort mina….Jag har väl en 5-6 plantor på lite olika ställen på tomten och även om den är fin så blommar den så kort tid att den inte kan försvara sin plats. Jag kommer att spara några plantor som ska flyttas till en skuggigare plats för test. Väntar med spänning på att få se hur bladen på din klocka ser ut. /Anki
Maggan H
05-08-2008, 15:47
Här kommer nytagna bilder:
[attachment=22283:campanula.JPG]
[attachment=22284:campanula2.JPG]
Hoppas ni blir lite klokare!
Eva 33c
05-08-2008, 16:42
Hm..det där ser inte ut som vare sig nässel- eller hässel-klocka... Faktum är att det mest liknar...Mariaklocka! En ganska oförädlad variant då. Varför är du säker på att det inte är en Mariaklocka (Campanula medium)? OM det är det, så kommer denna planta inte att blomma nästa år då den är bienn. Blommade den förra året då du fick den? Jag tittade runt lite på bilder på nätet, sökte på Campanula medium & även Canterbury Bells, och fann bla denna bildEfter detta har jag inga fler förslag, hoppas någon annan kan ge klart besked.
Maggan H
05-08-2008, 17:07
Jamen där är den ju! Canterbury Bells, har den en svenskt namn, Katedralklocka kanske?
Skönt att den blev identifierad, utomnordiska klockor kan jag inte alls!
Eva 33c
05-08-2008, 18:33
Nej, Canterbury Bells = Campanula medium = Mariaklocka! Jag gogglade på båda namnen för att få se fler bilder. Men visst är den lik...
Maggan H
05-08-2008, 19:07
CITAT (Eva 33c @ 05-08-2008, 19:33)  Nej, Canterbury Bells = Campanula medium = Mariaklocka! Jag gogglade på båda namnen för att få se fler bilder. Men visst är den lik... Då är det INTE den jag ska ha! Då har jag lurat mig själv när jag köpte den, kan nästan svära på att det inte var en sån på bilden som hörde till plantan. Men jag har ju sått Mariaklocka i sommar, plantorna är ännu små, jag köpte frö från Impecta, och den ser ju inte ut som den jag har. Bifogar länk: Impectas Mariaklocka Verkar inte funka att länka, sök på Mariaklocka på www.impecta.se det är den översta som finna i blå, rosa o vit. Kan det finnas så många olika under samma sortnamn?? Inte konstigt man blir förvirrad....
Eva 33c
05-08-2008, 19:15
CITAT (Maggan H @ 05-08-2008, 20:07)  Kan det finnas så många olika under samma sortnamn?? Inte konstigt man blir förvirrad.... Jo det finns flera varianter av Mariaklockor, flera färger, rosa, vitt, olika blå och även lila, och olika modeller. En del dubbla, andra "med fat" osv. Den på bilden i min länk står nog nära den ursprungliga arten. Men i ditt första inlägg skrev du att du fått plantan av en släkting som sa att det var Mariaklocka? Det var därför jag började söka efter bilder på just den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|