Full version: Vitkålsallad
chrille112
Jag gör en jättegod vitkålsallad med lök och grillad paprika som jag är sugen på till veckan. Frågan är bara vad vi ska äta till? Någon som har tips?
Mollis
Grillade revbensspjäll, karré eller kyckling passar bra eller kanske nån god rökt skinka och lite melon vid sidan om?
chrille112
Mums, det var bra idéer! Jag tror jag ska göra ett kycklingspett smile.gif
Mollis
Det låter gott! Ett förslag är att ha något sött, melon eller ananas, till det passar så bra med vitkål.
chrille112
Då testar jag med lite melon till också smile.gif
Mollis
Man kanske kan få receptet på din vitkålssallad? Jag har också ett bra så vi kan kanske byta?
Myosotis
Inga tips, tyvärr. Vegetarian som jag är, skulle jag äta salladen som den är. Det låter väldigt gott, kan man få receptet?
chrille112
Klart ni får receptet! smile.gif Det är inget exakt recept, jag har inte mätt upp något. Jag använde ett litet vitkålshuvud och körde det på skivnings-grejen i matberedaren, och likadant med en stor gul lök. Löken blev lite grov i matberedaren så den hackade jag ner lite mindre. Detta blandade jag med en halv burk grillade inlagda paprikor och runt 1 msk av oljan. Några skvättar vitvinsvinäger, lite salt och mycket grovmalen svartpeppar. Det är viktigt att detta får stå i några timmar så att vitkålen mjuknar.

Jag har gjort en hel del vitkålssallader men har aldrig blivit speciellt nöjd med dem. Detta är dock en helt underbar sallad! Jag tror att det är gullöken och paprikan som gör det, eftersom jag tidigare aldrig gjort sallad med dem.

Hör gärna av er om vad ni tyckte smile.gif
Myosotis
Tack! Det ska jag testa! tummenupp.gif
Mollis
Ska jag också testa! Jag skickar mitt bästa recept sen när jag har tid....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon