Hej
ifjol så planterade jag två stycken spön av äpple, Aroma och Cox Orange, de har växt bra och har nått en höjd av ca 1-110 cm
Men här kommer problemet; de har börjat att förgrena sig och växa mindre i topparna!, det vill inte jag, då jag vill ha kronorna högre upp! som man hade det förr i tiden! inte som dagens plantskoleodlade träd där kronan börjar vid 50 cm höjd!
så hur gör man för att beskära spöna bäst så att de växer bra, så att man kan bestämma själv vart man vill ha kronan, för troligtvis blir det väll så att jag får klippa bort "grenarna" som har blivit? eller?
tacksam för Svar!!!
kolla på informationen till dem, många sorter just nu blir inte högt, det bror på ärv.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
26-07-2008, 07:21
Om sidogrenarna kommer för långt bort så kan du ta bort dem och jag skulle göra det nu under JAS (Juli-Sept), så att du får bara ett spö. Under sen vårvinter då den värsta kylan är över kapar du toppen 1-2dm högre upp än där du vill att kronan ska börja.
+Det spelar ju också en roll vilken grundstam du har alla passar ju inte för en högstam peciellt inte de som ger små och svagväxande träd.
Det är ympade träd från min skola, så grundstammen är A2 = starkväxande...
jag får väll helt enkelt ta och klippa bort grenarna ned till... och vänta tills det börjar växa mer nästa år....
Får väll hoppas att de inte blir smittade av den elaka kräftan som mitt Ingrid Marie har...
Tack för svaren