Söttok06
och även kastad bort den med ogräsrötter fulla jorden, ca 25-30 cm ner. En del rötter går ju också djupare har jag sett. Sen har jag fyllt på med ny jord. Visst det bir lite dyrt. Har inte grävt upp hela lotten. En del av den har jag som jag tidigare skrivit täckte med tidningar och ska låta det vara tills tidningarna förmultnar. Rotogräset har då förhoppningsvis dött.

En kvinna jag pratade med tyckte i stället jag skulle gräva upp och sila jorden genom ett galler så att jag fick barn ogräsrötterna och sedan också sitta och rensa för hand. Spara jorden som är alltså, för den är bättre än den jorden man köper menade hon. Sen får man rensa varefter ogräset kommer upp.

Vilken metod är bäst? Jag vill ju inte ha mängder med Rotogräs i min Perennrabatt sen när jag köper nya plantor.
CillaM
Den billigaste och bästa metoden är det som kvinnan talade om. Sedan att man jordförbättrar med påsjord, koskit på påse eller med ett stort lass med jord. Visst, det kräver ganska mycket arbete men i kombination med marktäckning med tidningar eller markduk så har du kommit en bra bit på väg. Sedan måste man alltid arbeta mot ogräs, det kommer man aldrig ifrån.
Fågelvägen
Att kasta bort gammal trädgårdsjord låter inte så växtvänligt! Jord som brukats länge har vanligen perfekt struktur och behöver antagligen bara lite tillsats av naturgödsel.

Visst kan du sikta bort ogräset, som kvinnan föreslog, men det är ganska jobbigt om ogräsen är nyuppgrävda. Ett enklare förslag, som fungerar på längre sikt: Den jord du grävt upp, inkl. ogräsrötterna, kan du lägga i en snygg och funktionell komposthög i något undanskymt hörn av trädgården. Grästorvor lägger du med rötterna uppåt i högen. Du kan varva med hopräfsade löv, ogräsrens och ev. obrunnen stallgödsel. Komposthögen ska ha en jämn, platt ovansida - inte toppig!- för att ta emot så mycket regnvatten som möjligt.
På det sättet bygger du in Cillas kloka tanke: ogräs kommer man aldrig ifrån! Men också ogräset blir nyttig humusrik jord.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon