rosita
Jag satte vitlök i våras, samtidigt med gul, röd och schalottenlök. Vitlöken grodde, blasten växte till ca 5 - 10 cm höjd och sedan vissnade den ner -fear-.gif Ett par vitlökar vissnade inte ner, men slutade växa. De lökarna plockade jag upp och de såg ut som pyttesmå sololökar crying.gif Det mesta av den andra löken blev jättebra rolleyes.gif (Några rödlökar ruttnade inifrån) Jag har satt vitlök på våren i flera år (odlar i zon 1) och det har alltid blivit stora, fina vitlökar! Vad kan ha hänt? unsure.gif
kolonin
Samma hände med mina lökar - fast alla blev såna små syltlökar. Första gången jag provar vitlök! Men de kan säkert bli dekorativa i gryta eller grillade.
Bassam
Jag tycker att finns någon svamp som attackera de före plantering den heter ( Vissna svamp ).
H: Bassam

Ingrid Zon3
Vad använder ni för "sättlök"?
Här (Stockholm med omnejd) säljs vitlök för odling på hösten och det är då de flesta sätter sina. Har hört att om man köper vitlök i livsmedelsaffärerna är de ofta behandlade eller kan bära sjukdom (virus?)
rosita
Förra året satte jag vitlöksutsäde och av dem tog jag lök och satte i år. Förr satte jag nästan alltid av vanlig vitlök från mataffären och det blev bra.

Här säljs vitlöksutsäde även på våren.
Ingrid Zon3
Trist! Men jag har inga andra idéer tyvärr...
dunno.gif
lotte.schioler
Jag köpte min första lök i trädgårdsaffär för att vara säker.
Bor i zon 1 och även här skall vitlöken i jorden i slutet av augusti.
Mina lökar skördade jag för knappt en vecka sedan och de är enorma och jättefina.
Jag brukar plocka successivt när jag behöver under sommaren fram till de är stora och fina, då skördar jag alla, i slutet av juli ca. Om man väntar för länge så delar sig löken och alla klyftorna gror och blir förstörda.
Efter skörden ska de ligga på hönsnät och torka i 2 - 3 veckor. Se'n gör man flätor och förvarar i rumstemperatur, 15 -20 grader. Utom de finaste som man planterar till nästa år!
Gillan
rosita säger att hon satte vitlök i våras. Som jag har förstått det hela med vitlök, så sätter de flesta den på hösten för att få skörd året därpå? Kanske/troligen är det där "felet" ligger.
rosita
CITAT (Gillan @ 01-08-2008, 05:54) *
rosita säger att hon satte vitlök i våras. Som jag har förstått det hela med vitlök, så sätter de flesta den på hösten för att få skörd året därpå? Kanske/troligen är det där "felet" ligger.

Jag har satt vitlök på hösten i flera år, både köpta i mataffär och trädgårdsaffär, och det har alltid blivit stora, fina vitlökar. Ett år satte jag klyftorna på hösten, men de grodde redan på hösten, fortsatte växa på våren och när jag i juni tog den första, hade den redan delat sig! ranting.gif Alla lökarna fick plockas upp och de var små och delade alla! Så det vågar jag inte göra om!
Preussen
lotte.schioler: i zon 1 går det alldeles utmärkt att vänta tills oktober/november att sätta vitlöken. det går även senare. vet folk som får fin lök på vårsättning oxå men självklart inte lika bra som höstsatt.

rosita: min vitlök kommer oftast upp under vintern men det blir inget fel på den.
i år så misslyckades jag med sorten arnor. för 3 år sen köpte jag certifierat utsäde och har i 2 år satt av eget utsäde. i år blev ca 30% av lökarna blev som tunna purjolökar med ytterst lite eller ingen klyftbildning alls. själv tror jag det beror på urvalet av utsäde samt för tät växtföljd. till hösten sätter jag inga arnor.
växthusjonte
Dålig växtföljd? 4-5 år bör du nog räkna med för lök. Enligt min erfarenhet är vitlök känsligt för lågt PH-värde, i sådant fall får man kalka.
rosita
CITAT (växthusjonte @ 02-08-2008, 20:50) *
Dålig växtföljd? 4-5 år bör du nog räkna med för lök. Enligt min erfarenhet är vitlök känsligt för lågt PH-värde, i sådant fall får man kalka.

Jag har alltid 4 års växtföljd, men jag kalkar aldrig. Ska kolla PH-värdet i höst. Tack för tipset! Men jag antar att det gäller för all lök och i så fall skulle inte min andra lök heller ha blivit så fin som den är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon