kolonin
26-07-2008, 09:12
Krusbärsbusken har fått sig en törn (eller flera) när grannens kompost-tak upprepade tillfällen fallit över den. Spretig och dann. Tycker ni jag ska göra något åt den eller tror ni nya skott växer uppåt? Det verkar nästan som om de nya skotten istället växer utmed marken - kanten. Jag är rädd om den för det är väldigt goda bär!
Ezereht
26-07-2008, 10:46
Jag skulle åtgärda grannens kompost-tak först. Typ erbjuda att fixa det lite bättre (sätta fast det med gånggärn eller snören eller nått). Sen skulle jag gklippa ner busken lite efter du plockat bären och ta bort de markkrypande skotten.
Min första tanke är att du skulle kunna ta växttråd och försöka "dra ihop" busken nästan längst ned. Då får du tillbaka formen.
Jag vet inte om det är den bästa lösningen men det är som sagt en tanke.
Du ska borta krypande grenar och sedan ska du forma på formen som du tycker om.
H: Bassam
DragonLady
27-07-2008, 18:53
CITAT (Ezereht @ 26-07-2008, 11:46)

Jag skulle åtgärda grannens kompost-tak först.
Precis... det e ju ingen ide o pyssla med busken om taket skall ramla ner på den jämt..
kolonin
28-07-2008, 20:07
Mmm. Jag hade redan tagit mod till mig och meddelst gester - grannen pratar inte svenska - påpekat saken. Han har gjort en mycket fiffig snöranordning - nu ska det inte vara någon fara på taket, om ni tillåter uttrycket!
Tack för era tips - ska beskära när jag plockat av bären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.