Köpte hus i vintras och alla sorters olika insekter finns i huset, från tvestjärtar, stor mjölbagge etc och de flesta har jag listat ut var de är för något. Nu så har vi hittat en ny sorts skalbagge på vår fina nylagda ekparket. Ca 2,5 cm lång, svart, 6 ben, käkar framtill, vingar etc...letat överallt var detta kan vara men inte hittat. Någon som kan hjälpa mig vad vi har hittat och vilken åverkan den kan tänkas ha på ett gammalt timmerhus.
Skalbagge ? Vad är detta ?
Piccante
26-07-2008, 10:25
Tycker det ser ut som en Bitbock Spondylis buprestoides. Har inte sett några uppgifter om att den ska gå på virke i hus utan bara på torrakor av tall och i undantagsfall stående död granved.
Azur
26-07-2008, 10:47
Jodå, visst är det en Bitbock.
Den lär skall huvudsakligen lägga ägg i färska stubbar av tall och ädelgran, i sällsynta fall också vanlig gran.
Jag fällde en gran i förra veckan, och medan jag fortfarande höll på att ta bort grenarna så blev jag "påflugen" av en stor bitbockshona, som väl antagligen känt lukten av nyfällt träd.
Jag har heller aldrig hört att den skall göra skada i hus.
SE06923
26-07-2008, 10:50
Hej, precis en sådan är det, tack för det snabba svaret. Måste ha flugit in under kvällen från den nya lasset trän som vi har fått för ved eldning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.