Full version: Perenn digitalis?
Kat
Är det större chans för att mina fingeborgsblommor ska komma igen nästa år, om jag klipper blomstängeln efter blomning?
Eller ska jag ge upp direkt och dra nya frön nästa vår?
midas
Om du klipper blomstängeln direkt efter blomning kommer det fler sidostänglar i år, vilket i och för sig ger fler frön... Men annars brukar det aldrig vara problem med att den återkommer, rensa inte rabatterna så noga innan du lärt dig hur småttingarna ser ut, dessutom kommer de ju upp där de själva trivs, så kolla runt senare efter plantor, gärna i skugga-halvskugga.
Gunilla T
Du skall inte klippa ner blomstängeln för då klipper du bort frökapslarna också. Den planta som blommat dör men producerar massor av frön så har du en gång planterat Digitalis så har du dem i trädgården.
LottaK
Jag har aldrig planterat Fingerborgsblomma .... den har bara kommit hit. Så FIN!
Den sprider sig som den vill, och jag har alltid flera blommor både här och där.
Jag brukar klippa blomstänglar och lägga dem på ställen där jag tycker det är ok att den tar sig ...
vilket sällan lyckas. Den väljer helt själv. En väldigt självständig växt!
(jag klipper stänglar, och slänger i sopsäcken, innan de satt frön, bara om jag tycker att jag inte vill ha för många av dem ....)
Första sommaren är det bara en bladrosett och året därpå kommer blommorna .... sen är den färdig och sätter nya.
Jag har gett frön till min mor .... men hos henne vill de inte, kanske för näringsrikjord.
Hos mig växer den på torr grusås utan knappt någon jord alls.
/Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon