Evyk
[attachment=21788:Spetsigablad93.JPG][font="Arial Black"][/font][size="4"][/size]
Jag fick denna växt som 2 st rotade skott för flera år sedan och nu undrar jag?
Vad heter den? Jag har letat i växtböcker och hittar inte den någonstans.
Snällt om någon kan hjälpa mej.
CillaM
Jag tycker det ser ut att vara Nerium oleander. Jag känner inte till om det finns nåt svenskt namn på den. Kanske finns det någon annat som vet vad det är och det svenska namnet på den.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det mera ser ut som ett klent exemplar av bambufikus = Ficus binnendijkii

http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
Azur
Är F. binnendijkii samma som F. maclelandi? Eller är bägge olika namn för samma odlingsform av F. benjamina (för varken någon F. binnendijkii eller F. maclelandii finns listade på ITIS).

Nå, en av dem (eller bägge) är det i alla fall.
Evyk
Hej!
Tack för era snabba svar allihop.
Tackar Tackar.
Det är helt klart en Bambufikus. (Ficus binnedijkii) Det ser jag när jag jämför länkbilden med min växt.
Det är även förståeligt att det är ett klent ex eftersom jag inte har beskurit den. Jag hade lite på känn att den påminde i växt och bladkvalitet om en "typ" Benjaminfikus.
smiley_small_hug.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt SKUD verkar F. maclelandi ´Alii´ vara en synonym för F. binnendijkii ´Alii´
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon