Sussgirl
Vet någon vilken zon madonnaliljan klarar?
Har läst olika på nätet. Bor i zon 3

Mvh Susanne
Alexander-VG-zon3
om övriga krav finns så tål den zon 3 utan problem .

Christer i Falköping
Om jag inte minns helt fel skall madonnaliljan planteras väldigt grunt för att vilja fortsätta sitt liv. Man skall alltså inte plantera den som andra liljor.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 26-07-2008, 18:39) *
Om jag inte minns helt fel skall madonnaliljan planteras väldigt grunt för att vilja fortsätta sitt liv. Man skall alltså inte plantera den som andra liljor.
Christer.

japp visst är det så !! ,, jag planterade en madonnalilja . sedan läste jag fel så jag planterade den efter hur hög själva växten blev . snacka om att bli begraven . jag trodde den var död . men sen skulle jag gräva där jag planterat den . och då hittade jag en lök med 3-5blad som var vita med några rötter till hörande . och där hade den legat i två år . nu är den planterad grundare och har växt till sig men den blommar inte . fast detta sätt var kanske lite väl extrem .
Christer i Falköping
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 26-07-2008, 20:20) *
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christer.

så gjorde jag också när jag upptäckte det tongue.gif
renate
Jag hade en gång en madonnalilja,det är en riktig diva den.Madonnalilja passar utmärkt till denna krävande skönhet.Problemet är att den inte tål vinterfukt,trots godisburk som regnskydd dog den.Det är ytterst svår att får den att blommar.Hoppas du lyckas med det Flaxss.
Jag håller mig till mina kungsliljor,de kommer snällt varja år,fast de vita har jag tagit död på suck....
[attachment=21796:2008_07_26_0666.JPG]
Alexander-VG-zon3
ska jag vara ärlig är jag rätt så trött på den ,, har den under mitt persikoträd och det blir bara blad och inget mer . visste inte att den va svår med blomningen . kanske därför jag inte har några . sen har jag vid det stället sten och sandjord så det har väl gjort att den klarat vintern .

vacker bild !!
Flyguy
I år hann inte liljebaggarna med, så Madonnaliljorna blommade hur fint som helst här i z3-4.
Nu börjar dom lägga av, men doften är kvar än...
Det här gänget står på ena sidan kåken, mot sydväst, lite lätt skugga. Ett annat gäng står på andra sidan och har aldrig försökt blomma, efter 3 år i jorden.
I höst flyttar jag alla till samma plats.... whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Flyguy @ 26-07-2008, 21:23) *
I år hann inte liljebaggarna med, så Madonnaliljorna blommade hur fint som helst här i z3-4.
Det här gänget står på ena sidan kåken, mot sydväst, lite lätt skugga. Ett annat gäng står på andra sidan och har aldrig försökt blomma, efter 3 år i jorden.

åhh så vackra dom är ,, kanske ska börja sköta min bättre och hoppas på en sådan praktblommning .
myy
CITAT (Flyguy @ 26-07-2008, 22:23) *

De ser ju helt underbara ut! Mitt enda exemplar har dukat under. Det stod i kryddlandet (torrt och blåsigt) och trivdes inte. Jag skulle gärna prova igen, men hur vill den växa EXAKT?
CillaM
Mina blommade också fint, för andra året i rad. Själva stängeln är inget att hurra för men när blommorna slår ut, ahhhh, vilken doft, vilken skönhet och vad de lyser upp i nattmörkret. Bor i zon 2-3. Första året kom bara bladrosetten och sedan stendog den. Andra året köpte jag 2 realökar, 10:-/st. Planterade dom grunt, med övre halvan av löken ovan jord, i en kruka. Bladrosett kom på hösten och på sommaren där på blommade 2 taniga stänglar. Förra året planterade jag ut dom i en rabatt där de står torrt och faktiskt ganska utsatt för extrem sol och vind. De blommade fint i år också, fast inte så fint som dina Flyguy.
DSCN2179.jpg

DSCN2177.jpg

DSCN2178.jpg

Betty
CITAT (Sussgirl @ 26-07-2008, 16:24) *
Vet någon vilken zon madonnaliljan klarar?
Har läst olika på nätet. Bor i zon 3

Mvh Susanne

Jag bor i zon 5-6 och satte en lök på ca 5 cm:s djup förra hösten. Den ser ut så här idag:

[attachment=21808:madonnalilja.jpg]
renate
Jaha där ser man,så vackert era madonnaliljor är,hm ska kanske försöker igen.Jag har nästan slutat odlar liljor pga liljebaggarna.Alla mina krolliljor är kaläten av larvarna,även tigerliljan kommer inte att blommar.Det är bara kungsliljorna som blommar fint som vanligt.De står torrt och i full sol.
[attachment=21839:2008_07_27_0684.JPG]
CillaM
Glömde säga det, jag har inte haft en enda liljebagge på madonna-liljorna, inte en tillstymmelse av skadeinsekt på dom, och då har jag ändå krolliljorna bara 1 meter bort...
embees
Mina asiatiska liljor ser ut att ha klarat sig från liljebaggarna. De blommar för fullt nu. Även de med fantastisk doft.

De vita kungsliljorna blommade för mer än en månad sen och de gula blommar även de just nu.

Till hösten blir det helt klart fler vita asiatiska liljor eftersom de får vara ifred från baggarna hos mig.
Heda
På tal om Kungslilja....jag trodde att alla vita Kungsliljor hade rosa/vinröd utsida, men de jag köpte är helt vita? Jag blev faktiskt lite besviken....de är fina och doftar underbart, men nu måste jag försöka få tag på dem med vinröd utsida....vet någon om en sort med garanterad vinröd utsida??

//Heda
CillaM
CITAT (Heda @ 28-07-2008, 10:15) *
På tal om Kungslilja....jag trodde att alla vita Kungsliljor hade rosa/vinröd utsida, men de jag köpte är helt vita? Jag blev faktiskt lite besviken....de är fina och doftar underbart, men nu måste jag försöka få tag på dem med vinröd utsida....vet någon om en sort med garanterad vinröd utsida??

//Heda

Men om de är helt vita, alltså helt, utan prickar eller annan färg in vitt så är det ju madonnalilja. Var glad för dom, de är ju helt underbart vackra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon