misty23
Vet väl egentligen inte om det är skadedjur men det skulle vara kul att veta om någon vet:) Har de tre senaste åren fått ägg i klungor på min torkställning, har tvinnat plastsnöre ej slätt. De är först vita sen gulaktiga. Har sett där jag missat att ta bort ägg att det blir mm stora svarta ???. Hur ska jag göra för att inte få dessa ägg?
Tar ju bort dem men det blir svart missfärgning kvar som det sen inte är så trevligt att hänga nytvättade kläder på.
Hoppas någon vet råd.
Susanne i Linköping
Precis samma problem har jag varje år på min torkvinda. Det är visst någon spinnare som lägger äggen, men det hjälper föga att veta det. Intressant att även du har tvinnat plastsnöre, det kanske skulle hjälpa att byta till slätt snöre? Finns det fler här som har detta problem?
Lilla My
Japp, jag har också haft samma problem 2 år på raken nu (minst). Med påföljd att jag i förra veckan bytte till slätt snöre på hela torkvindan. Ska bli intressant att se om det hjälper. Tyckte inte heller att det kändes så "fräscht" att hänga rena kläder på tork även när man tagit bort dem, för som ni är inne på blev det ju en viss missfärgning av linan ändå.
Skruttis
Jadå likadant varje år med långa rader av dessa ägg.
Hade en gång i tiden också en tvinnad lina men har numera en blå, slät och väldigt blank tvättlina istället. Inga problem att torka bort och det blir inga missfärgningar efter.
Min Trädgård
Tack för tipset, har i flera år haft dessa ägg på torkvindan, så jag hänger tvätten inne när jag ser att det börjar bli stora samlingar på torkvindan, men det är ju trevligare att kunna hänga tvätten ute. Ska byta till slät lina, är ju lättare att torka av i varje fall.
Lilla My
Efter 2 veckor med slät lina konstaterar jag att det fortfarande dyker upp ägg, men de är lätta att få bort och lämnar inga spår, precis som Skruttis är inne på.
Skruttis
Kul att det ordnade sig! tummenupp.gif
Wilmer
Jag undrar också vad det är förena ägg, har för mig att någon mumlade om spindlar? Är det någon som vet säkert?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon