hjärtegull
Jag införskaffade mig en oerhört charmig Ficus microcarpa igår, trots att vissa av bladen var ihoprullade på den. Kunde bara inte motstå dess form och växtsätt : )

Men jag undrar om ihoprullningen tyder på någon form av ohyra eller något annat vajsing?
Bassam
ihoprullningen kommer från insekter som bladlös tillex eller från klimaten när finns kalt och mycket fuktighet i luften.
H: Bassam
hjärtegull
Fast jag ser ju inga bladlöss på växten, eller spår av löss.
Bassam
Ibland bladlös är mycket små och man kan inte ser den. Det händer hos mig två gångar men när jag använde blandning( T sprit + såpa + vatten ) sprejade på kvällen efter 2 timmar duschade de. De blir helt friska. Om de står inne kan du använda Provado som behåller också näring.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (hjärtegull @ 26-07-2008, 19:41) *
Jag införskaffade mig en oerhört charmig Ficus microcarpa igår, trots att vissa av bladen var ihoprullade på den. Kunde bara inte motstå dess form och växtsätt : )

Men jag undrar om ihoprullningen tyder på någon form av ohyra eller något annat vajsing?

för torr luft eller att växten står väldigt varmt i samband med torka gör att den rullar ihop bladen . lika så har du spinn eller annan ohyra så rullar den också ihop bladen . ibland kan även ihoprullade blad va att den har mått dåligt i samband med att den fick dessa blad . eller har den innan varit utsatt för det jag skrev upp därav fått bladen ( för denna rullningen brukar vara kvar ) . så är växten frisk i övrigt och får nya blad som är normala då behöver du inte vara orolig . dock blir fler blad rullade så får du kolla vad som kan vara fel .
hjärtegull
Well, den har ju börjat få nya skott i toppen, men för säkerhets skull så petar jag nog ner lite provadopinnar till den ändå...

Den står för tillfället i mitt lusfria fönster, och där vill jag inte ha någon smitta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon