Full version: Ledsen avenbokhäck
HelenJ
Jag har en avenbokhäck som är fyra år gammal. Det mesta av den är grön och frodig och har nått maxhöjd 185 cm så jag har börjat klippa den nu. Men på en sträcka på ca fem meter mitt i häcken är den torr och spretig, och bladen är gulbruna redan nu. Den har inte växt lika högt heller. Nu funderar jag på att gräva upp den och byta ut jorden och sedan gräva ner plantorna igen. Någon som har gjort detta tidigare? Kommer det att funka? Hur stora rotsystem kan plantorna ha fått efter fyra år?

Eftersom jag ska riva ner mitt tak nästa vecka och behöver komma fram med en lastbil just vid det här sämre partiet måste det alltså ske just nu mitt i sommaren och inte till hösten som kanske hade varit bättre. Lastbilen kommer att behöva köra genom hålet i två dagar ungefär, sen kan plantorna få komma i jorden igen. Räcker det att lägga dem i skuggan och hålla dem lite fuktiga under tiden?

Jag grävde upp en bit av med min andra häck av häggmispel i våras och bytte jord, och den har tagit sig bra. Men när jag hade planterat om den klippte jag ner alltihop till 30 cm - det kan jag ju inte göra med avenboken blink.gif
Bassam
gull färgen bror på tork väder och andra orsak om PH på jorden hög, om PH på jorden hög ge dem näring som rik med JÄRN. Ta bort alla torka bladen.
H: Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 27-07-2008, 16:03) *
gull färgen bror på tork väder och andra orsak om PH på jorden hög, om PH på jorden hög ge dem näring som rik med JÄRN. Ta bort alla torka bladen.
H: Bassam

OK, det ska jag göra. Fast bladen är inte torra än, bara grönbruna....

Men jag måste ju ta bort några buskar tillfälligt eftersom lastbilen ska fram - klarar de det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon