|
Det är inget roligt att ha trädgård för mig i år. Allting är fel konstant, känns det som. Förutom att min gammelpion har pionrost i år igen och jag har haft värsta lusangreppen genom hela juni, så mår både Guldhumlen, Rabarbern (hur kan man misslyckas med Rabarber?!?) och klätterrosorna illa. I förrgår plockade jag bort ett 3 dm högt skott från en av rosorna som bara tvärdött, strax innan det skulle till att blomma. Någon skada nere på stammen hittade jag inte. Vad gör jag för fel!?! Vad kan jag göra?!? Hjälp!! humle2.jpg humle1.jpg guldhumle.jpg Guldhumlen är ledsen. Varför? ros1.jpg rabarber1.jpg
DragonLady
26-07-2008, 21:46
Det ser ut som om du som jag, och alla andra också... har problem med tvestjärtar som äter på ALLT.... är överallt. Har pudrat min änglatrumpet nu som snart inte finns ett blad på
Glömde säga att förutom detta, så har jag en annan klätterros som antagligen har barkfläckssjuka och säkert något mer skit också, plus att jag låtit liljorna kapitulerat för liljebaggarna. De är redan så sönderätna att det känns som skitsamma.  CITAT (DragonLady @ 26-07-2008, 22:46)  Det ser ut som om du som jag, och alla andra också... har problem med tvestjärtar som äter på ALLT.... är överallt. Har pudrat min änglatrumpet nu som snart inte finns ett blad på  Är det tvestjärtar på rabarbern menar du? (har letat men inte sett vad som äter hålen) Att den är blek och vissnar måste väl ändå vara något annat? Är det tvestjärt som varit på rosen också, tror du? Humlen får torra fläckar och kollar man på undersidan av dem är det lite, lite tunt spinn. Jag har ingen aning om vad det är. Hittar ingen information om det alls.
Gilbert
26-07-2008, 22:15
misströsta inte! Jag tror det har med vädret att göra. Min rabarber har också inte varit sig lik. Jag har i år tom misslyckats med röda vinbär "Hur svårt kan det vara". Däremot rabarbern som jag satte i kruka mår prima-läste någonstanns att det från början var en krukväxt! Jag kommer försöka gödsla lite, vattna en del.  Liljor har jag gett upp...
Jag tror också på tvestjärtar. Jag har aldrig varit med om så mycket tvestjärtar som i år. På dagen syns de ju inte...om man inte lyfter på krukor och annat.... Här äts det också på bladen, på många växter. Nästa vecka ska jag kolla efter medel  , för att minska antalet lite...för de har nästan ätit upp en av mina Riciner, ett par av Dahliorna är också illa ute Och jag vill inte att de ska ge sig på mina nysådda perenner, som precis har tittat upp...
Tack för svaren hörrni!
Är det ingen som har en aning om vad det är som händer med min Humle? Jag tror inte att det är skadedjur. I alla fall inte i storleken som man kan se.
Finns det nån motsvarighet till krusbärsstekel när det gäller pioner? En morgon när jag gick ut var en av pionerna helt renrakad, inte ett blad kvar, har inte varit med om detta förut. Det som hänt detta året är att jag fått en massa Dovhjortar som äter upp alla krusbär, blåbär, blommor och allt jag har, det enda jag har kvar är kryddväxter, den här pionen står bland kryddväxter men det ser så mysko ut att bara den är avskalad...borde synas på omkringliggande växter om hjortarna varit framme eller?
Gunilla T
27-07-2008, 13:29
Kat, tror inte du gjort något fel med din Guldhumle. Ganska säker på att den har brännskador av solen.
Alla gulbladiga växter får mycket lättare brännskador än de med gröna blad.
CITAT (Gunilla T @ 27-07-2008, 14:29)  Kat, tror inte du gjort något fel med din Guldhumle. Ganska säker på att den har brännskador av solen.
Alla gulbladiga växter får mycket lättare brännskador än de med gröna blad. Men borde de bli (svagt) ludna på undersidan då? Är det brännskador får jag nog ta och flytta den och placera en ordinär humle där istället. Hade ingen aning om att de gula var känsligare på det viset.
Tack
Det känns lite tröstlöst nu faktiskt.
Gunilla T
29-07-2008, 11:07
Misströsta inte Kat - såhär kan det vara ibland när man håller på m trädgård. Vi har så mycket visioner på våren och tittar man på bilder av alla skönheter så vill man ju ha det så. Men naturen kan vi ju inte styra och väl är det - ibland blir det ju faktiskt vackrare än vi föreställt oss.
Vi får nog acceptera en del bakslag men också lära oss av det som blev fel - ge inte upp!
Tack snälla ni som svarar och tröstar!
Nu har jag varit på semester, under tiden det regnat som bara fasen. Tyvärr måste jag säga att Guldumlen fortfarande ser ut som skräp. De nya blad som kommit under regnperioden bär samma spår av "rost" som dem jag plockade bort innan semestern. Av det drar jag slutsatsen att det faktiskt inte KAN handla om brännskador. Är det någon som känner till ett bra ställe man kan vända sig till och höra vad det kan vara? Något sällskap som är speciellt inriktade på Humle kanske?
blomkronan
22-08-2008, 09:19
Tyvärr Kat jag har inget svar på din humle fråga, men jag har en fråga till er ang tvestjärtar. Jag upptäcke oxå i sommras att det var otroligt mycke tvestjärtar överallt i år, och nu efter att ha läst denna tråd förstått att det måste vara dom som har knaprat i sig mina änglatrupeter, solroser, Dahlier jag har undrat så  Nu är det ju ingen ide att bekämpa dom, men är det någon som vet hur man kan skydda sig mot dom nästa år??
Sommartorparn
22-08-2008, 09:35
Vad gäller angrepp på rosen så ser det ut som slemmig rosenbladsstekel. Det är troligtvis för sent nu, men när angreppen först visar sig i juli så kan man plocka bort larver som sitter på bladens undersidor och mumsar. Sedan går dom ner i marken o förpuppar sig. Här kan du läsa om den: http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...t/rosor--ohyra/Finns mera information om du googlar.
blomkronan
22-08-2008, 10:18
Har Gogglat ang tvestjärtarna, och hittade det här... Hittade inget medel mot dom men alla säger i stort sätt samma sak fånga dom!!! (men dom är tusental-stycken) Man får se det Positiva =dom äter upp bladlössen, fick jag reda på och då förstår jag varför jag inte har några bladlös i min trädgård! jag har bara en massa tvestjätar Hitta en gamal tråd från 2006 Inga Från Närke skrev:Du kan göra fällor av hoprullad fuktad wellpapp som du sticker ner i buskage nära huset. Gör detta på kvällen. Dagen efter kan en enda rulle innehålla hundratals tvestjärtar. Djuren dödas med hett vatten eller genom att du bränner upp de insamlade rullarna. I brist på wellpapp kan du använda en hoprullad fuktad tidning eller en gammal disktrasa. Man kan även fylla blomkrukor med träull eller liknande och ställa dem upp och ner. Tvestjärtarna kryper gärna in i fällorna som kan vittjas varje morgon. Anticimex hemsida säger:TIPS Fukta en bit wellpapp lätt, och rulla ihop den. Placera sedan rullen på den plats där tvestjärtarna finns. Nästa morgon kan rullen förpassas till ex vis komposten, där tvestjärtarna gör nytta. Sätt gärna rullen kring brevlådans stolpe på kvällen, då befrias tidningen från besökare.
Österläge
22-08-2008, 15:30
Kan det vara tvestjärtar som äter på min basilika? Vi har många tvestjärtar och basilikorna har stora hål i bladen...  Har aldrig sett en tvestjärt bland dem men de kanske är där när jag inte ser?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|