Sonja.S
Odlar frilandsgurka och melon för första gången. Har masor av smågurkor och även meloner. En gurka har jag skördat redan, den kom långt före de andra och smakade härligt. Melonerna har börjat få fart, den största är redan som en ordinär tomat. Eftersom det är många små blivande meloner och massor av blommor undrar jag om man ska toppa plantan för att de meloner som redan finns ska hinna bli mogna, eller fungerar det ändå? Gäller samma i så fall för gurkorna? När vet man om melonen är klar, är det vid en viss storlek, som squash och gurka eller ska den mogna som tomater?

När det gäller majsen har jag en annan undran, första gången där också, när vet man när man ska plocka kolvarna? Jag har inte fått några kolvar ännu, men såg något som ser ut som blomma idag. Hur lång tid brukar det ta? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej ingen av dem ska toppas.

Gurkorna är klara när änden har blivit rundad. Melonen beror lite på vad du odlat för melon, vattenmeloner är svåra de som är duktiga ska kunna höra på om frukten är mogen genom att knacka på den, honungsmeloner, galiameloner och de andra söta melonerna är mycket lättare, när de är mogna ser man sprickor uppe vid bladfästet och är frukten riktigt välmogen så lossnar den lätt från bladskaftet + mogna meloner har mycket stark melondoft så man kan gå runt och lukta på frukterna också.

Majs har skilda han och honblommor, hanblomman är vippan som kommer i toppen på plantan, honblommorna kommer på stjälken och ser ut som en liten kolv med en stor tofs som sitter i toppen. Växten vindpollineras. När tofsen på honblomman har vissnat, majskornen har blivit riktigt gula (ifall det är en vanlig sort) + det kommer mjölkvt växtsaft ur kornen ifall man krossar dem då brukar kolvarna vara klara.

På jobbet direktsår vi majsen i början av juni och vi brukar kunna räkna med att skörda de första i sept (en dålig sommar oktober eller inte alls, det är en chansning med direktsådd).
Sonja.S
Ok, tack för svaret.
Melonen är inte vattenmelon så då finns nog chans att de blir klara. Majsen såg jag att det kommit en "vippa" på nu, så jag får hoppas på det bästa. Jag förgrodde dom så dom fick en hyfsad start. Har bara tre stycken, det är sonens plantor, så för hans skull vore det kul om det blev några kolvar. Det ska vara en "vanlig" sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon