Full version: Rostbiff
chrille112
Nu i sommartider är det ju jättegott med några skivor rostbiff och en sallad. Jag gillar "standardrostbiffen" som finns på typ ICA och Coop, men tyvärr är den ju så dyr (269 kr/kg på coop). Därför tänkte jag att man kanske skulle försöka sig på att göra egen. Jag har hittat det här receptet, men är osäker på om det skulle motsvara vad man köper i butiken? http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=536763

Tror ni att man skulle få ett liknande resultat som den köpta med ovan recept eller har ni tips om ett annat?
Mollis
Jag tror att det blir kanongott om du gör så, men ta lite extra nymald svartpeppar!
chrille112
Tack för ditt stöd smile.gif Idag ska jag iväg och leta efter lämpligt kött. Tror inte att det är säsong (?) så det finns risk att jag inte hittar det jag vill ha.. Men det visar sig!
Mollis
Ja det där med att hitta bra kött är svårt... vi brukar köpa på en gård när vi har vägarna förbi men annars ska man alltid hålla ögona öppna för kött från hondjur, det är marmorerat och blir så mycket godare. Om man går på t ex Coop eller ICA och handlar så finns det kanske bara ett paket med sånt kött bland 20 andra så det blir mycket rotandes runt. Det är såklart svårt att se om det är en hel rostbiff men man kan alltid fråga köttmästarn, dom blir bara glada över att man visar engagemang!
Överbölingen
Rostbiff är gott och lätt att fixa.
Det receptet är helt OK.
Men jag vill varna för en sak. Se till att köttet inte håller kylskåpstemp i mitten. Dvs 4 — 8°. Då blir mitten väldigt blodig och nästan överstekt på ytan. Låt köttet ligga framme en halv dag så det hinner att bli genomtempererat. Men det går bra med innanlår och fransyska också. Ytterlår skall man undvika. För hårda muskelfibrer Blev faktikt bra med en fin bit bog från en älgkviga också.

Och är det fyst och man är sen så går det ju bra att göra tjälaknul. 10 till tolv timmar i 75° och ev samma marinad. Kanske något mer saltad.
chrille112
Tack för tipsen! Köttet var 8° i mitten när jag satte igång så vi får se hur det blir... Jag lät den stå i ugnen till 65° eftersom jag vill ha det ganska välstekt, och med tanke på att den var kylskåpskall så hoppas jag att det var ett bra beslut!

Jag köpte fransyska eftersom rostbiffsbitarna var så stora (2,5 kg). Fransyskan kostade 99 kr/kg och rostbiff 139 kr/kg.
Nu ligger köttet och marinerar i kylskåpet och ska få göra det hela dagen idag och hela dagen imorgon. På onsdag ska det avsmakas, hoppas att det blir bra! smile.gif
herkules
den rostbiff som grillas i butik görs oftast på innanlår, hoppas det blev gott! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon