Hej!
Jag har ett väldigt nyblivet intresse för växter och vet därmed väldigt lite om deras skötsel. Jag köpte för strax över en vecka sen ett kalamondinträd i kruka, till stor del för att minska insynen i mitt studentrum. Eftersom det var en av anledningarna till att jag köpte den har jag haft den inomhus trots att jag läst att den gillar att stå ute på sommaren, med blomsterbutikspersonalens garantier om att det går bra att göra så. Jag har heller inget bra ställe att ha den på utomhus. När jag köpte trädet så hade det både frukt i olika mognadsstadier och blommor.
Mitt problem är att kronbladen på blommorna har ramlat av de senaste dagarna, vilket såklart gör mig orolig för min stackars växt. Den visar inga andra sjukdomstecken som jag som lekman upptäcker, men som det är nu finns det bara ett fåtal blommor kvar och de verkar vara på väg av de med. Jag tänker mig att det kan ha att göra med två olika saker:
1, att jag gav det en liter vatten och angiven dos citrusnäring dagen innan kronbladen började falla av eller:
2, att den står i ett fönster som vetter mot nordväst och får lite för lite soltimmar varje dag.
Jag följde instruktionerna på näringsflaskan till punkt och pricka även om en liter vatten kändes mycket, och då verkar det ju underligt att det skulle ha någon negativ effekt på plantan. Samtidigt började det kraftiga kronbladsavfallet nästan direkt efter att jag gett den näringen och vattnet, och den verkade både leva och frodas innan dess. Trädet är ungefär en halvmeter högt och krukan är en vanlig terrakotta med 29 cm i diameter.
Vad jag har förstått så innebär blommornas död generellt inte att en växt känner sig hotad till livet (då den tvärtom överblommar för att sprida sitt släkte) och det verkar ju rimligare att det ska vara ett slags energisparande förberedelse för vintern, vars ankommande den förmodigen kan vara lurad att ana om den får för lite ljus.
Vad jag undrar är då så klart om det är kört att ha en kalamondin i kruka i ett nordvästfönster eller om jag bara gjorde fel i min vattning. Vad betyder det när kronbladen ramlar av på ett fruktträd? Det vore tråkigt att behöva lämna över min kalamondin (eller Kalle som jag brukar kalla honom) till ett bättre hem, men jag kan ju inte gärna låta honom dö.
Det vore underbart om någon hade råd och kunskap att komma med!
Christer i Falköping
27-07-2008, 07:29
Det är alltså bara kronbladen till din kalamodin som trillat av? Det gör de på alla blommor när de nått en viss ålder, för sedan kommer ju frukterna. Den står å andra siden helt fel. Om du inte har extraljus till den, räcker inte ett norrfönster på långa vägar. Den behöver mängder med ljus, så har du inget annat alternativ kommer den att gå en trist död till mötes. Dessutom är det så att de helst vill stå ute i solen under sommaren och något svalare under vintern och med massor av ljus om de står lite mörkare som vid ett norrfönster.
Christer.
Den citrus som du skulle kunna ha inne över vintern i ett varmt badrum, fast då med extraljus, är Qumquaten. Den gillar att ha det lite varmare på vintern än de andra, möjligtvis även grape.
Christer.
Alexander-VG-zon3
27-07-2008, 10:45
även lime kan stå inne om vintern varmt om den får extra ljuse för den är ju den mest tropiska arten av citrus släktet .
Christer i Falköping
27-07-2008, 16:14
Lime också! Visste jag inte. Får se om jag inte kan få tag i en då eller en av de kärnrika limerna.
Christer.
Alexander-VG-zon3
27-07-2008, 21:28
CITAT (Christer i Falköping @ 27-07-2008, 16:14)

Lime också! Visste jag inte. Får se om jag inte kan få tag i en då eller en av de kärnrika limerna.
Christer.
i en bok jag läste så rekommenderade dom att låta den växa året om och blomma även under vintern . men då krävs det väl bra lampor och bra förhållanden .
Christer i Falköping
28-07-2008, 05:48
Jo, bra ljus måste det ju vara förstås.
Christer.
finns de som säljer bra lampor för växtbelysning...
freddie
01-09-2008, 19:06
CITAT (flaxss @ 27-07-2008, 22:28)

i en bok jag läste så rekommenderade dom att låta den växa året om och blomma även under vintern . men då krävs det väl bra lampor och bra förhållanden .
Ny bladväxtlighet blir inte lika vacker på limen när den står inne, även om den står svalt och någorlunda fuktigt. De blir skrumpna till utseendet. De ser helt olika ut jämfört med de vackra bladen som fått växa till sig utomhus. Detta är min erfarenhet av lime. /
Alexander-VG-zon3
01-09-2008, 20:00
CITAT (freddie @ 01-09-2008, 19:06)

Ny bladväxtlighet blir inte lika vacker på limen när den står inne, även om den står svalt och någorlunda fuktigt. De blir skrumpna till utseendet. De ser helt olika ut jämfört med de vackra bladen som fått växa till sig utomhus. Detta är min erfarenhet av lime. /

lime vill inte stå svalt och fuktigt , det är en tropisk art som kräver varme,ljus,fukt åretrunt . kan man ge den det så får man fina plantor även inne . plus jag skrev aldrig att den skulle stå inne åretrunt utan att den ''klarade'' stå inne på vintern ljust och varmt och även åretrunt om man ger den bra förhållanden . annars tycker jag det är bättre att ha lime ute under den varma delen och sedan övervintra den inne ljust och i en temp på +15c +20c . alla citrusar blir klart mycket vackrare ute ,, självklart
freddie
01-09-2008, 20:33
Stämmer flaxss. Jag märker att den trivs mycket bättre nu under sommarhalvåret när den står ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.