Vet varken ut eller in med hur jag ska fixa avskärmningen på min lott där jag ska ha min sittplats. Den ska skugga lite, och vara lite insynsskydd. Allt kostar ju pengar så jag vill inte göra "fel" utan det ska bli bra också.
Vill avskärma en bit som är ca 5,5 på ena sidan och 4 m på den andra. Grannen intill mig har precis gjort någon slags klätterstöd på 3 meter med trästolpar och några klena ribbor mellan (hoppas jag inte trillar in där när jag ska rensa ogräs bakom mina Buxbombollar). Visst, jag kan ju göra vad jag vill på min lott, men på något sätt tycker jag inte att det passar att jag också nu gör ett staket med ribbor på samma sida. Det blir som en likadan kompakt vägg av ribbor. Givetvis har hon någon slags klängväxt som ska växa på hennes sida, men man ser ändå ribborna speciellt under sena höst och vinterhalvåret.
Funderade då i stället på en smal häck och kanske inte ha den hela vägen utan plantera något emellan som "lättar upp". För jag är rädd att häcken ska bli för kompakt. Jag har sett i en bok att man klippt "titthål" i Ligusterhäcken, men det gäller ju att hålla efter de hålen. Det var ganska fint. Eller kan man sätta en bit häck och sen ha något gräs emellan, sen en bit häck, sen samma gräsväxt emellan för att lätta upp?
Finns det något annat sätt som är bra. Det ska på något sätt också passa in i övriga "trädgården". Mittemot växer en hög Bondsyrénhäck.
Tips önskas!