Med haltande svenska skriver jag detta i hopp att det jag har tagit reda på kan hjälpa dig lite grann. På svenska verkar det inte finnas så mycket information om tvestjärtar, men jag hittade info på engelska som kanske kan hjälpa om man orkar översätta.
Jo, kolla här: http://www.entomology.wisc.edu/diaglab/hilites/a3640.pdf
Att de kommer inomhus i värme och torka (som dem håller på göra nu???), så rekommenderas dem att man tätar dörrar och fönster...pffff...Vi har f** 35°C inomhus dygnet runt när det är som varmast, det är svårt att låta bli att ha dörrarna öppna...jag får väl satsa på fällor..
Som någon annan i forumet tidigare nämde, så kan man fylla terracotta blomkrukor med halm/gräs och ställa upochned på en träpinne så klättrar dem upp och gömmer sig. Method of destruction du sedan väljer att tillämpa är upp till dig. Skrinkla ihop fuktiga tidningspapper (så att de kan krypa in) och lägg på suspekta områden...och bara väntar, natten är ju bra. Dokumentet jag hänvisar till påstår att de gillar fiskolja, att man kan använda tomma tonfiskburk med locket nästan stängd för att fånga in dem, och att de också gillar sött. Synd att getingar gillar det också.. Ännu mer enkelt.. bara låta barnens blöta badhandukar (alla 15 stycken..handdukar, menar jag) ligga där de föll i gräset...skaka sedan av handduken på uppfarten och gör en graciös tapdance i träskor och hör hur det knastrar.
Enligt pdf filen som jag hänvisar till, röj upp kring huset. Ha minimalt med växter längst huset. Virke, ved, trästubbar intill huset måste bort om du vill ha en chans att bli av med problemet; det ska vara soligt och varmt kring husgrunden. Och träflis i trädgården kan kanske bytas ut mot sten eftersom det är mindre attraktivt för tvestjärtarna.
Inomhus är det lite svårare, kan jag tänka mig...de är ju redan inne och gömmer sig och kommer fram när du vill lägga dig. Som lockbete från din säng kan man kanske lägga ut en fuktig/blött handduk på golvet (i en tvättkorg så att man inte förstör trägolvet...) i sovrummet så att dem vill dit istället för att krypa upp och gosa med dig...Fungerar det? vet ej, men jag ska prova det hos mig. Hade varit intressant att få höra om det fungerar för någon.
Lycka till med utrotningen! Kom ihåg, detta är krig. Det är tillåtet att använda alla möjliga medel! Show no mercy!

//fågelkvitter