martin v:a götaland
27-07-2008, 07:18
Nu vill jag a en örtagård till. Asien tema funderar jag på. Vad skall jag sätta?
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2008, 08:57
De flesta kryddor man förknippar med asien är nog mera ettåriga och jag tänker då på sånt som koriander (måste sås i omgångar under sommaren) shiso (=perilla), vitlök (planteras sent på hösten, ha bra utsäde), salladslök, om du odlar citrongräs i en stor kruka borde man kunna gräva ner hela krukan som sedan kan lyftas upp då det börjar bli kallt. +Olika sorters chili brukar man ju ha i asiatisk matlagning så några plantor eller krukor chili kan ju passa.
Om du satsar på en örtagård i mörka hinkar eller krukor kan du även odla ingefära, gurkmeja, kunchi under sommaren (de vill ha varmare jordtemp.)
Platinum
27-07-2008, 09:04
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-07-2008, 09:57)

Om du satsar på en örtagård i mörka hinkar eller krukor kan du även odla ingefära, gurkmeja, kunchi under sommaren (de vill ha varmare jordtemp.)
Hur odlar man ingefära?
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2008, 09:11
Här hittas odlingsinstruktion på samma sätt kan man odla kunchi, gurkmeja + sånt som Taro odlar jag iår på samma sätt och det verkar unka bra.
Christoffer
27-07-2008, 19:49
Vargbär skulle jag odlat. Bocktörne tror jag växten heter på svenska.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2008, 19:57
I en såpass mild zon i lite skyddat läge + skuggigt kan man ju även chansa med Panax ginseng = ginseng den hör ju till de naturläkemedel man nog förknippar med asien.
+I zon 2 kan man ju även plantera en ginkgo det blir dock ett träd så det kanske inte passar i själva örtlandet.
Hannele
09-09-2008, 12:52
CITAT (martin v:a götaland @ 27-07-2008, 08:18)

Nu vill jag a en örtagård till. Asien tema funderar jag på. Vad skall jag sätta?
Rolig idé, jag tror du hittar en del tips i Odla orientaliskt av Lena Israelsson, finns säkert på biblioteket.
Odla orientaliskt