martin v:a götaland
Nu vill jag a en örtagård till. Asien tema funderar jag på. Vad skall jag sätta?
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta kryddor man förknippar med asien är nog mera ettåriga och jag tänker då på sånt som koriander (måste sås i omgångar under sommaren) shiso (=perilla), vitlök (planteras sent på hösten, ha bra utsäde), salladslök, om du odlar citrongräs i en stor kruka borde man kunna gräva ner hela krukan som sedan kan lyftas upp då det börjar bli kallt. +Olika sorters chili brukar man ju ha i asiatisk matlagning så några plantor eller krukor chili kan ju passa.

Om du satsar på en örtagård i mörka hinkar eller krukor kan du även odla ingefära, gurkmeja, kunchi under sommaren (de vill ha varmare jordtemp.)
Platinum
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-07-2008, 09:57) *
Om du satsar på en örtagård i mörka hinkar eller krukor kan du även odla ingefära, gurkmeja, kunchi under sommaren (de vill ha varmare jordtemp.)

Hur odlar man ingefära?
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas odlingsinstruktion på samma sätt kan man odla kunchi, gurkmeja + sånt som Taro odlar jag iår på samma sätt och det verkar unka bra.
Christoffer
Vargbär skulle jag odlat. Bocktörne tror jag växten heter på svenska.

Åsa, mälardalen zon 2
I en såpass mild zon i lite skyddat läge + skuggigt kan man ju även chansa med Panax ginseng = ginseng den hör ju till de naturläkemedel man nog förknippar med asien.

+I zon 2 kan man ju även plantera en ginkgo det blir dock ett träd så det kanske inte passar i själva örtlandet.
Hannele
CITAT (martin v:a götaland @ 27-07-2008, 08:18) *
Nu vill jag a en örtagård till. Asien tema funderar jag på. Vad skall jag sätta?

Rolig idé, jag tror du hittar en del tips i Odla orientaliskt av Lena Israelsson, finns säkert på biblioteket.

Odla orientaliskt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon