Housemouse
Har varit på en liten bilsemester i Österlen och blivit SÅÅÅ imponerad av alla vackra trädgårdar där nere,
önskar att man bodde i samma växtzon!! allt blir så stort och fint och vackert där nere om man jämför med här
i Sthlms.trakten.
Blivit extra förälskad i Stockrosorna! Så nu vill jag veta allt om dom. Går de att odla här uppe, man ser dom ju så sällan...Hur gör jag i så fall? Hur vill dom växa? Behövs det en husvägg eller liknande som stöd?
Berätta gärna allt du vet!!
Boxer
Visst är de helt underbara! tummenupp.gif

Den virtuella floran
Frågor & Svar, Odla.nu

Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Stockrsor är oftast 2-åriga = första året är de en rosett andra året blommar de och sätter frö och dör ut (fast ofta brukar de faktiskt överleva 3-4år men det är inte helt säkert)

Stockrosor får ganska lätt stockrosrost (tyvärr säljs även sjuka plantor i handeln) så många har nog slutat odla dem annars kan stockrosor odlas mycket högre upp än stockholm.

Det finns arter av stockros som är mer motståndskraftiga mot rost ex.

Alcea kurdica

Alcea rugosa

Alcea ficifolia

Så vill du minska risken för rostangrepp letar du efter dessa, tror dock det är lättast att få tag på fröpåsar av dessa och så själv. Den vanliga stockrosen som lätt drabbas av stockros brukar vara lättsådd och brukar inte behöva några specialbehandlingar utan man kan förkultivera inne på våren i sålåda. En del eller alla av de jag nämnt som motståndskraftiga mot rost har jag för mig kan behöva kallstratifiering så man kan behöva så och sedan ställa in sålådan i kylskåpet någon månad, alt sätta ut sålådan under vårvintern så den får kyla och sedan får lådan stå ute hela tiden och fröerna gror sedan då vårsolen kommer.

(och jag kan lägga till att allt inte blir större och vackrare i skåne ex. många perenner blir mycket större och finare i norra sverige som har ett tjockt skyddande snötäcke under vintern, ofta gott om fukt i marken på sommaren + riktigt mycket ljus under sommaren än vad de blir i skåne + vi i stockholmstrakten kan lyckas med växter som inte överlever barfrosten i skåne även om vi inte brukar få så tjockt snötäcke men snö hjälper)
Irene_L
Jag fick stockrosrost på mina stockrosor förra året. Då hade jag rödmalvan "Zebrina" i närheten av stockrosorna och den fick också stockrosrost. I år har jag planterat rödmalvan lååååååångt ifrån stockrosorna och ingen av dom har fått stockrosrost. Jippie!! tummenupp.gif
IngeUppsala
Kära hjärtanes - här i uppsalatrakten frodas stockrosorna! Man ser alla de sorter och stöd behöver de sällan.
Så visst skall Du ha stockrosor! - De kräver nog rätt hygglig jord av vad man kan se.

Kära hjärtanes - här i uppsalatrakten frodas stockrosorna! Man ser alla de sorter och stöd behöver de sällan.
Så visst skall Du ha stockrosor! - De kräver nog rätt hygglig jord av vad man kan se.
Alexander-VG-zon3
klipper man av blommorna när dom vissnat ner så lurar man växten att bli flerårig ,, har den väl satt frö så är den klar och vissnar ner .

trivs i soliga lägen som inte är alltför blöta och kalla . längre norrut är nog den korta säsongen som bestämmer om dom funkar eller ej och inte vintern .

finns även flerårig alltså perenna stockrosor som inte är tvååriga det är nog den arten som heter Alcea ficifolia .

Boxer
Jag har Alcea rugosa (länk)

Förr hade vi enorma problem med rost, men denna sorten skulle klara det bättre.

Första året var de jättefina, andra året en hel del rost men de blommade i alla fall.
Förra året var hela plantan översållad med "rostfläckar" så knopparna ramlade av innan de slog ut, och min sambo tyckte att vi skulle ge upp, men jag ville ge det EN chans till.

Det första jag gjorde i våras när de första bladen kom upp, var att bryskt klippa av dom. Därefter har jag vattnat och gödslat ordentligt.
Plantorna har också fått åkerfräkenavkok ett par gånger.

Nu vågar jag nästan inte andas när jag säger att: Stockrosorna är finare än någonsin, och inte en enda rostprick!

Behöver jag säga att jag är jätteglad att de fick ett år till på sig. tummenupp.gif

emmsing75
Jag har inte haft problem med rost på mina stockrosor men däremot lite problem med spridningen av dem, dyker upp små stockrosplantor överallt i trädgården på ställen där jag inte vill ha dem. Liten varning för det men annars tycker jag de är fantastiska. Jag hade fått för mig att de gillade att stå torrt, vilket mina gjort och mått primprima men i handlesträdgården häromdagen hörde jag att de inte skulle stå för torrt för att de lätt kunde se lessna ut då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 27-07-2008, 12:12) *
Jag har Alcea rugosa (länk)

Förr hade vi enorma problem med rost, men denna sorten skulle klara det bättre.

Första året var de jättefina, andra året en hel del rost men de blommade i alla fall.
Förra året var hela plantan översållad med "rostfläckar" så knopparna ramlade av innan de slog ut, och min sambo tyckte att vi skulle ge upp, men jag ville ge det EN chans till.

Det första jag gjorde i våras när de första bladen kom upp, var att bryskt klippa av dom. Därefter har jag vattnat och gödslat ordentligt.
Plantorna har också fått åkerfräkenavkok ett par gånger.

Nu vågar jag nästan inte andas när jag säger att: Stockrosorna är finare än någonsin, och inte en enda rostprick!

Behöver jag säga att jag är jätteglad att de fick ett år till på sig. tummenupp.gif

hmm länken funkade inte för mig . men som du skriver så får dom olika från år till år mina hade förra året sjukt mycket rost medan detta året inget alls . det beror dels på plantans hälsa och dels vädret .
LasseB
Stockholm är stort men hör på Söder har vi en kul kille (kanske runt 60) som river upp trottoraen mot div husväggar och planterar/sår stockrosor. Stod om honom i senaste Södertidningen Du och alla andra är välkommna att ta en sväng på Fjällgatan för att beskåda hans underverk
Boxer
CITAT (flaxss @ 27-07-2008, 16:48) *
hmm länken funkade inte för mig . men som du skriver så får dom olika från år till år mina hade förra året sjukt mycket rost medan detta året inget alls . det beror dels på plantans hälsa och dels vädret .

Ja det är just plantans hälsa som stärks med näring och vatten. Åkerfräkenavkoket ger kisel som stärker cellväggarna och gör den mer motståndskraftig mot svampsjukdomar.
Housemouse
Tusen tack för alla svar!
Vill ha till nästa år!! Kommer passa perfekt mot väggen till vår nya snickarbod/vedbod som jag
precis har varit ute och målat.
Vilken färg tycker ni passar bäst mot falurödfärg (ska ha gulockra på fönsterfoder samt dörr)?

Boxer
Jag tror att vilken färg som helst skulle passa. Den gula mitten på blomman tar upp färgen i gulockran.

Eller varför inte en färgmix!

blomkronan
Jag vill oxå veta mera....

Nu har jag samlat på mig fröer, via grannar, via internet, via köpefröpåsar.
Nu är min fråga... gällande stockroser.

- Ska jag så dom utomhus nu?
- eller ska jag vänta till i vår och sätta dom inomhus?
- behöver dom stratifiering?

När man stratifierar i största allmänhet... när det gäller alla sorters fröer.
måste man? så dom först och ställa dom i kylen eller kan man bara lägga in fröpåsarna i kylen i ett par månader?
Anki V
Så stockrosorna endera ute nästa sommar eller inne till våren…Jag förespråkar utesådd på sommaren. De hinner ändå sällan blomma första året så varför ta upp plats under lysrören.

Stockrosor behöver inte stratifieras…….och de växter som ska stratifieras ska sås först innan de utsätts för kyla.

Fröet ska först suga upp lite fukt sedan ska det luras tro att det börjar bli vår med en temperatur som pendlar mellan -4 till + 4

Tänk hur frön sås naturligt.
På hösten faller fröet ner på den fuktiga marken och suger upp lite vatten. Sedan blir det vinter och fröet sover i väntan på att det ska bli varmare. När våren kommer med stigande temp gör sig fröet färdigt att gro.

Den här perioden av -4 till +4 får inte vara för kort. Fröet är inte dummare än att det förstår att det kan komma kortare perioder under vintern när det är vårvarmt. Skulle det gro då så fryser det ihjäl när det blir kallt igen.

Blev det där begripligt? confused.gif

Jag förstår knappt själv vad jag skrivit blink.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon