Gunilla T
Nu börjar det bli kris - torkan och solen plågar både människor, växter och djur. Vi har inte fått regn sedan 29 och 30 juni och då kom 20 mm. Innan dess så var det också en lång torrperiod så det sa ju bara slurrrp i jordytan när regnet kom.

Har nyligen planterat en guldalm och ett stort antal surjordsväxter som naturligtvis vill ha mycket fukt. Den prunkande trädgården ser inte så trevlig ut just nu med massor av gula och torkade blad.

Gör inget annat än vattnar tycker jag men torka är ju nästan omöjligt att vattna bort. Bor på landet så vi har egen brunn, visserligen en till hushållet, en till dammen och en till trädgården men man vet ju inte när och om det tar slut. Mälarens vatten ligger 1 dm under det normala vattenståndet!

De som trots allt har det bra är tornseglarna som nu har ungar och inte störs av lågtryck.

Hur klarar ni era trädgårdar i torkan?
Ramred
Här hos oss kom det en hel regn innan värmen nu, så det har klarat sig bra. Var värre i maj början på juni i samband med den tidiga värmen som kom då Då hade vi ca 2 månader utan regn. Än så länge är det bara krukor, pallkragar, växterna i växthuset och de nyplanterade träden/plantorna som behöver vattnas ordentligt.
Mollis
Här är det katastrofalt, grundvattennivån är en halvmeter under det normala och att ta vatten från egen brunn till trädgården är inte att tänka på. Det som torkar bort får göra det, men vi har haft liknande situation tidigare så jag vet att det som inte dödar, det härdar, det mesta överlever faktiskt. Det ser inte kul ut men man får tänka att det blir bättre nästa år. Bor i Stockholms skärgård och där tror jag att det har kommit minst regn i hela landet (som vanligt)....
henriks
Här har det kommit ca 40 mm under juli, och 48 i juni, så det är ingen fara på taket just nu. Däremot är grundvattnet ganska lågt, den ena brunnen var tom ett par dagar när det var som torrast men nu är det inga problem längre. Dammvatte till bevattning har vi i överflöd.
CillaM
Vi hade en enorm torka i 1.5 månad men så kom det vatten i massor vilket gjorde under. Frostknäppen i början på maj gjorde ju sitt till att vissa växter tog ordentligt stryk. Men trots de senaste veckornas regn så såg det då och även nu ut för jävligt. O nu när vi fått den stekande solen igen bävar jag för hur det kommer se ut efteråt. Nu vågar jag inte ens gå ut i trädgården för att kolla, blir så lessen över förödelsen.
Alexander-VG-zon3
allt det i trädgården som stått där i 2-4år och som inte fått skador från sork har klarat sig bra ,, dom är härdade dom stod sommaren 06 också torrt ( 3månader utan regn och flera dagarna över +25c +30c och nätter på +20c ). ser lite skabbiga ut kanske men lever .

perenner har en del då det var så varmt innan torkat bort eller vissnat ner . men dom kom ju igen när det blev lite regn .

nyplanterat från förra sommaren och förra hösten är nästan alla finito ,, då jag inte varit hemma har dom inte fått vatten plus så höll brunnen på att sina . plus har sorkarna gått åt hårt i vinter så dom som var sork skadade har ju också dött både nyplanterat och äldre . så där har ju gått en hel del om man tänker efter . och under hela sommaren har jag varit nere 2g¨ånger i trädgården så den ser väl inte jätte fin ut .
Christer i Falköping
Här regnade det fram till och med förra veckan, så just nu är det inga större problem. Buskar och träd som är gamla har rötter som går långt ned och klarar sig jämt här.
Christer.
Gunilla T
Ojämnt falla ödets lotter...lyckliga ni som fått rejäla rotblötor, det ger ju växterna en bra chans när värmen kommer. Dethär kommer väl att sluta med ett rejält åskregn som fäller resten av de plågade växterna...tvii!

Jag får samma känsla som Cilla M, vill inte gå ut för att se hur växligheten slokar. Visst, det mesta överlever ju pga vattningen men det estetiska värdet är inte särskilt högt just nu.

I fjol planterade jag ett av mina favoritträd, ett flerstammigt glanskörsbär. Det var över 2m vid planteringen och har vuxit otroligt mycket i år - jättevackert är det. Vill inte att det skadas men det krävs ju enorma mängder vatten för så stora träd - suck!

Det är väl bara att kämpa på och dansa regndans bredvid slokande bondsyrener...
skogstroll
CITAT (Mollis @ 27-07-2008, 11:09) *
Här är det katastrofalt, grundvattennivån är en halvmeter under det normala och att ta vatten från egen brunn till trädgården är inte att tänka på. Det som torkar bort får göra det, men vi har haft liknande situation tidigare så jag vet att det som inte dödar, det härdar, det mesta överlever faktiskt. Det ser inte kul ut men man får tänka att det blir bättre nästa år. Bor i Stockholms skärgård och där tror jag att det har kommit minst regn i hela landet (som vanligt)....

puh ja det är torrt här ute, man får hoppas vattnet räcker... hade tur och har en tunna med regnvatten vid växthuset så tomaterna får av det smile.gif I morgon bitti skulle det visst komma en skvätt regn men det är väl bara inåt land förstås som vanligt
Huggorm
Här är också kruttorrt. Får vattna mycket, men nu skall jag resa bort på jobb i två veckor, det blir intressant att se om något överlevt när jag kommer hem igen sad.gif
Bassam
--det är största problem i Sverige att svenskarna är slarvig med jord och vattnet, för att de väljer jord som behåller inte så mycket vatten, svenskarna räknar att de har mycket regn, och jag ser när kommer några dagar torrt vädret blir växter slocknar och vissnar, så jag tycker om ni har reserv spreja vatten som kan vattna hela trädgård under torka tiden, och satsa på jord som behåller vatten, om man också satsa på dropp vattning för att växter ska bruka använda lite vatten, vi kan inte på den här tiden lämna vädret bestämma över oss.
Jag vet det kostar mycket men på slutet kan vina fint växter och skydda liv som man har, och släppa oroliga när man ska resa på semester eller har inte tid att vattna egna växter.
H: Bassam
skogstroll
är lite svårt för oss som inte har kommunalt vatten bara och endast har brunn...
Alexander-VG-zon3
när man köper hus eller en lott så väljer man väl inte jorden ?

även om man har en rabatt med bra jord som håller fukt så drar den naturliga jorden också ur fukten+alla växter som dricker upp minsta droppe . ja plus egen brunn ,,sinar den så är det kört . även om man vill vattna trädgården så kan man inte det för att brunnen håller på att sina . där jag har min trädgård hos mormor delar dessutom 2hushåll till på samma brunn .
lotte.schioler
Ja jisses vad det är torrt! -cry-.gif
Jag bor i Karlskrona skärgård och det har regnat max lika lite som i Sthlms skärgård, fniss
Två ggr 5 ml och en gång 3 ml Denna enorma mängd kom under "regnperioden" för ett tag sedan. Annars har det inte regnat sedan nån gång i början av juni Huvaligen, Och "dålig jord har man oxå - sandjord ( Ska jag byta jorden i hela trädgården?)
Dessutom odlar jag mina jordgubbar helt i sand!!!
Men trots allt så räcker brunnsvattnet (ännu iallafall) Efter allt regn som kom FÖRRA sommaren så borde det räcka till sju torra år!!!

Jag gör stötvisa insatser, bär några kannor till unga buskar och träd, men mest blir det grödorna som vattnas ca var tredje dag.
Gräsmattan är gul och snustorr (ingen gröngödsel där inte)
Har ni märkt frånvaron av insekter, sniglar? Och va' få fästingar djuren får? Och mina meloner är många och enorma och GODA!
Alltid finns det glädjeämnen i livet......
Njut av värmen och baden och tänk att innan vi hinner blinka är det kallt, mörkt och blött.
renate
Jag vågar knppt säger det men här är allt grön och frodigt...än så länge.Det har regnat en hel del här tills nu när vi har värmebölja igen.Jag vattnar krukorna och växthuset allt annat klara sig än så länge.Jag har massor med insekter och fjärillar i trädgården nu.Här är 22,9° ute när jag skriver detta.Alla fönster öppet men 28° inne.Det går inte tända en lampa då kommer alla nattflyn in.
[attachment=21842:2008_07_27_0683.JPG]
Ywonne
Här är det torrt...och jag vattnar och vattnar...

Jag har också grävt - och planterat om flera rabatter i våras,
precis innan den första torkan kom, så växterna är inte så rotade som jag skulle vilja...många krukor har jag också...så därför är det bara att vattna vidare *LOL*
Nu tycker jag att det är avkopplande att gå runt och vattna, så det gör mig inte så mycket.
Förra året behövde man ju inte vattna alls nästan...

Ywonne

Gunilla T
Vilken vacker Ligularia Renate! Jag gillar dem skarpt, planterade en rödbladig i år "dentata" tror jag den heter men dessvärre är de mycket törstiga. Här har ff inte kommit en droppe vatten - och det är snustorrt överallt.

Har ff vatten i brunn så det är bara att vattna så mycket man hinner men inte är det kul inte!

Sedan har Sir Väs bestämt sig för att jaga i min damm!! Är förfärligt ormrädd så nu är det gummistövlar som gäller i värmen. Satt sten i går em - varmt och äckligt - urrrk!
mamamaggan
Tack vare att vi vattnar i timtal åt gången var och varannan dag så lever iaf de flesta växterna. Har sådan tur att vi kan vattna med sjövatten. Men nivån i sjön är nog 20 - 25 cm under den normala just nu och vattnet håller drygt 26 grader. Vi har även egen brunn med gott om vatten men pumpen är avstängd . Har en vattenskada i köket och killarna från byggfirman ( försäkringsbolaget står för dem ) stängde av den.

Vi fick regn för ett tag sedan men innan dess var det nog drygt en månad sedan det regnade . I söndags fick vi några mm i samband med åska men det gjorde ingen skillnad.
Gillan
Ja, vad ska man säga? Själv mår jag ju bara bra av all denna värme. Mina rabatter och naturen runt om däremot, mår absolut inte bra just nu! Jag/vi vattnar så gott det går, men man får hela tiden vara försiktig så man inte gör slut på grundvattnet. Vattna en halvtimme, stänga av, och vattna igen. För en gång skull är "äggklockan" till nytta giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon