|
ce99lan
27-07-2008, 17:56
Vi har en stor High Chaparall (ingen kaktus, jag vet men enklare att säga så) som är över 180cm och riktigt stor/bred. Vi ska nu flytta till en ny lght och undrar om det är någon som har några tips för hur man flyttar detta stora åbäke? Vi vill ju inte lämna gamla Bettan då hon har växt sig så stor och fin :-)
Har läst om att vira handdukar runt när man ska plantera om men vi måste ju förflytta henne också. Idag står hon i en stor tung kruka.
Tacksam för alla idéer och inspiration som vi kan få!
Mvh, Lena & Freddie [attachment=21820:Bettan.JPG]
Handdukar runt och sen wellpapp kanske. Och köra den på en säckekärra. En som kör och en som håller?
anne-li i olofstorp
27-07-2008, 18:02
Gamla Bettan kan ni flytta om ni inte bara lindar handdukar runt utan snor ihop dom efter ett varv runt stammen, ta sen en säckkärra och lyft krukan med. Jag vet inte hur många händer som går åt men du pratar om "vi" så då finns det nog fler än två....
ce99lan
27-07-2008, 18:17
Tack ! Det var en smart ide som vi faktiskt inte tänkt på, säckkärra är ju superbra och Bettan är ju inte så pass hög än så hon borde gå ut genom dörrar och annat. Vi får väl fundera på vad som händer nästa gång vi ska flytta... men det blir ett senare problem!
Tack än en gång!
//Lena
Upplys mig, varför är det inte en kaktus? Polarn hade ett likaledes stort exemplar han ville bli av med, jag tror han tvingades slänga den!
Alexander-VG-zon3
27-07-2008, 22:32
CITAT (Kee @ 27-07-2008, 21:58)  Upplys mig, varför är det inte en kaktus? Polarn hade ett likaledes stort exemplar han ville bli av med, jag tror han tvingades slänga den! för att det är en Euphorbia trigona,, alltså ingen kaktus .
Ingen anledning att vara så stelbent! Av min fråga att döma kunde jag kanske få ett mer pedagogiskt svar?
Ingrid Zon3
28-07-2008, 08:43
Som icke-botaniker har jag bestämt mig för att bara acceptera deras stundtals märkliga familjeindelningar. Euphorbia är inte en kaktus, så är det bara liksom.
Men numera kan man ju alltid kolla wikipedia där man efter sökning på "kaktus" bl.a. kan läsa:
"Alla kaktusliknande växter med taggar behöver inte vara kaktusar och anledningen till att de ser ut på samma sätt är att de växer i samma miljö. Exempel på en sådan växt är Euphorbia trigona eller High chaparral som den även kallas. En liten kudde gör hela skillnaden, det är den som skiljer en kaktus från en annan suckulent växt. Kaktusen har sina taggar samlade på små kuddar, så kallade areoler. Även blommor och nya skott utvecklas ur areolerna. "
Tack för ett ordentligt svar. Nog känner jag till Google och Wikipedia, men det är ofta man lockas av att bara skriva ett kort inlägg som ändå redan har ämnet på tapeten så att säga.
Alexander-VG-zon3
28-07-2008, 19:45
CITAT (Kee @ 28-07-2008, 07:21)  Ingen anledning att vara så stelbent! Av min fråga att döma kunde jag kanske få ett mer pedagogiskt svar? vadå stelbent ,, herre gud allt jag skriver tar du så himla emot dig . jag skrev ett rakt svar av ren vänlighet vad du sökte efter . vill du ha ett mer pedagogiskt svar så kan du väl söka lite på nätet själv din fråga du själv skrev var långt ifrån pedagogiskt . skriv i din fråga att du ville veta mer än varför det inte är en kaktus .
Platinum
28-07-2008, 19:52
CITAT (Kee @ 28-07-2008, 08:21)  Ingen anledning att vara så stelbent! Av min fråga att döma kunde jag kanske få ett mer pedagogiskt svar? High chaparall påminner till stor del om en kaktus liksom många andra ur Euphorbia-släktet. Det som skiljer de kaktusliknande euphorbierna som exemplet ovan från riktiga kaktusar är växtsaften, euphorbier har vit mjölksaft (som är giftig) riktiga kaktusar har genomskinlig växtsaft.
Alexander-VG-zon3
28-07-2008, 21:02
CITAT (Platinum @ 28-07-2008, 19:52)  High chaparall påminner till stor del om en kaktus liksom många andra ur Euphorbia-släktet. Det som skiljer de kaktusliknande euphorbierna som exemplet ovan från riktiga kaktusar är växtsaften, euphorbier har vit mjölksaft (som är giftig) riktiga kaktusar har genomskinlig växtsaft. växtsaft,blommor,blad,taggar skiljer dom åt .
Jag ska inte gå i klinch med dig flaxss, det är ju "pride-vecka" å allt!  Jag fick mitt svar och är nöjd, och ordet "stelbent" i det här sammanhanget kan du ju fundera på.
Alexander-VG-zon3
29-07-2008, 20:16
CITAT (Kee @ 28-07-2008, 22:57)  Jag ska inte gå i klinch med dig flaxss, det är ju "pride-vecka" å allt!  Jag fick mitt svar och är nöjd, och ordet "stelbent" i det här sammanhanget kan du ju fundera på. vad menar du med detta svaret ?? jag som en del andra har jobbat hela denna vecka och förra veckan . och kan ha haft en jävlig dag på jobbet när jag svarade dig . och sedan hemma vid 20.30-45 nånting .
CITAT (Kee @ 27-07-2008, 21:58)  Upplys mig, varför är det inte en kaktus? Polarn hade ett likaledes stort exemplar han ville bli av med, jag tror han tvingades slänga den! Såhär e de: Vad är en Kaktus och vad är en Suckulent? Suckulenter är växter vilkas stammar, grenar eller blad är helt eller delvis förtjockade och köttiga. Det är växter som är anpassade till långvarig torka genom att de lagrar vatten i stammar och blad. Suckulenter behöver inte vara närmare släckt med varandra. Namnet suckulent kommer av det grekiska ordet succus, som betyder saft. Kaktusar tillhör suckulenterna. Alla arter i en familj behöver inte vara suckulenter. Den huvudsakliga synliga skillnaden mellan kaktusar och övriga suckulenter med taggar är att en kaktus taggar växer ut från en kuddliknande valk, areol. Båda försvarar sitt vatten mot djur genom att rusta sina stammar med skarpa taggar. De flesta suckulenter hör hemma i Afrika och delvis också i södra Asien, bortsett från kaktusarna som härstammar från Amerika,. Suckulenterna härstammar från "normala" växter. När klimatförhållandena ändrades där de växte, blev de tvungna att anpassa sig till den förändrade miljön för att ha en chans att överleva. Suckulenterna behöver, precis som alla andra växter luft sol, näringsämnen och vatten. Visst klarar de sig med ett minimum av vatten och ett maximum av sol, men under dessa förhållande blir de inte så praktfulla. Vad det gäller vattningen så behöver de torka upp ordentligt mellan vattningarna, och vattnas rejält när det görs. Krister
Euphorbia arterna är lika mycket kaktus som valarna är fiskar!
ce99lan
17-03-2009, 21:07
Hej alla och tack för hjälpen!
Det gick jättebra att vira in Bettan i bubbelplast och flytta henne med säckkärra, hon tappade inte ens några av skotten som hade börjat växa efter sommaren. Och då fick hon mellanlanda en månad i Vasastan innan hon fortsatte vidare till Söder. Nu står hon på plats och har gott om plats att växa på (3,30 i takhöjd) tills nästa flytt om en si sådär 5-6 år eller nått.
Mvh, Lena!
Grattis Bettan! Tur att du klarade flytten. Men jag tycker att du skall be "matte" att inte flytta så himla ofta.... jag hade inte tänkt så mycket på mina krukväxter när jag flyttade - sen fick jag stora skälvan. Hur skulle dom klara en flytt under kalla senhösten? Får dom plats i flyttbilen osv osv. Skulle dom frysa ihjäl under transporten...? Jag tror att grannarna spärrade upp ögonen när jag kånkade ut den ena jätteväxten efter den andra. Jag var väldigt glad att det var tagglösa växter. Det räckte gott att de var oformliga och tunga. Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|