Full version: vad heter blomman ?
dalkullan
[attachment=21823:IMGP1110.JPG] hej svejs !!! jag har ett litet problem; upptäckte en självsådd blomma vid utkanten av vår tomt. den står där alldeles ensam och ståtlig. jag tycker att det ser ut om en orkidé, men är inte säker. sen finns det väl många sorts orkidéer...
kan någon hjälpa mig med namn på blomman?
dalkullan
[attachment=21831:IMGP1111.JPG]
en bild till, lite närmare...kanske... rolleyes.gif

Anki V
Balsamin, tror jag.

/Anki
dalkullan
o nej !!!!!!!!!!!! ör det inte de som sprider sig som det värstaste ogräs ????????? då har jag dem väl snart överallt?? jag gillar dem inte, eftersom min som är allergisk mot dem.
han bor numera inte hemma längre dock.

men tack för ditt svar iallafall...du kan ju inte hjälpa att jag inte gillar balsaminer... blomma.gif
Christer i Falköping
En jättebalsamin är det allt. Sprider sig glatt, men är ettårig så det är bara till att dra upp plantorna allt efter de kommer upp. Egentligen inget större problem alltså. Visste inte att man kan vara allergisk mot balsaminer.
Christer.
annkie1
Kan kanske vara en Incarvillea Mairei
Christer i Falköping
Nix det är det inte. Jag har jättebalsaminer runt ikring här och de ser ut precis så. Incarvilleorna har trattformade blommor.
Christer.
Piccante
är en jättebalsamin Impatiens glandulifera.
dalkullan
tack alla för era svar!! att det är en jättebalsamin har jag insett nu, får se om jag drar upp den eller inte, den står ju ganska avsides...men risken finns väl att jag har fler på andra ställen nästa år? ellergisk mot balsamin kan man vara, men det gällde en innevariant av basalminen som mn svärmor hade drivit upp. min son fick kraftig nässelfeber och fick lov att tas in till akuten då det enda som inte svällt upp på honom var luftstrupen. som tur var gick det bra. helst klart att det var balsaminen det berodde på, eftersom den stod i hans fönster brevid sängen. nä vi slängt ut den försvann besvären.
tack återigen för ert engagemang!!
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon