Ramred
Finns det nåt medel som hjälper så man inte blir biten av blinningar? Här är alldeles fullt och jag får dra på mig långbyxor och långärmad tröja när det är dags för vattning. (Inte så bekvämt dirket när det är så varmt...) Annars är jag helt sönderbiten. Går ju inte att vifta bort dom utan dom sitter fast. Äckligt.
Så finns det nåt som hjälper? Har provar med Mygga och det funkar inte alls, snarare tvärt om. Eller ännu bättre om det finns något naturligt som dessa rackare inte gillar som man kan ta på huden.
AndersKbg
Springskor brukar funka. whistling.gif
Netha
CITAT (AndersKbg @ 27-07-2008, 19:57) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

själv slår jag ihjäl dem med min flugsmällare
Ramred
Tja, springskorna står på hyllan sen ett år tillbaka p.g.a ryggskada så det funkar dåligt, och flugsmällaren tror jag inte riktigt på heller. Kommer att vara helt gul och blå då ju. Någon som har fler förslag?
CillaM
Några hästtjejer som jag känner gör en mix på vitlök, ättika (tror jag) och vatten. Krossa vitlöken och låt stå en dag, häll allt över i en PET-flaska och sedan är det bara att ta en liten slatt och smeta in sig i. Detta smetar de på hästarna.
Ramred
Får göra i ordning en slatt och testa. Tack för tipset.
Myosotis
På hästar har jag använt en blandning av ättika, vatten och nånting mer som jag inte kommer ihåg just nu (kan det ha varit något citronaktigt?). Vi sprejade det på dem med sprejflaska. Kanske finns nåt hästforum eller så där man kan hitta tips?
Chamomille
CITAT (AndersKbg @ 27-07-2008, 19:57) *

giggle.gif
Vad sjuttsingen e blinningar confused.gif (Jag antar att det är nåt som bits)
Ramred
Blinningar är det samma som broms. Testade i morse förresten med att ta på en blandning med bara vatten och ättika. Funkade någorlunda så jag hann hänga tvätt iallafall. Har nu gjort en liten "brygd" med vitlök i också. Den ska få och stå nu tills det är dags att vattna framåt kvällningen, så få vi se hur den funkar.
Chamomille
CITAT (Ramred @ 28-07-2008, 14:12) *
Blinningar är det samma som broms. Testade i morse förresten med att ta på en blandning med bara vatten och ättika. Funkade någorlunda så jag hann hänga tvätt iallafall. Har nu gjort en liten "brygd" med vitlök i också. Den ska få och stå nu tills det är dags att vattna framåt kvällningen, så få vi se hur den funkar.

Jaha. Såna hemskingar -fear-.gif
Gossen Ruda
Det är frågan om en familj flugor som heter Tabanidae. Inte alla går på människan men tillräckligt många. Dom vanligaste är blinningen som är den färgglada trekantiga ganska vackra saken medan regnbromsen är grå och jämntjock. Namnen kan dock skifta i olika delar av vårt land. Sen finns det en hel massa andra varav en del är ganska maffiga.

Otroligt irriterande kryp. Går inte att vifta bort utan har dom bestämt sig för att ta ett vävnadsprov så gör dom det, eller blir platta. Sticken är oftast mycket smärtsamma men ibland kan dom faktiskt hitta ett ställe utan känsel och då märker man dom först efteråt när huden svullnar upp. Något knep att hålla dom på avstånd har inte jag så ni får prova vitlöken, jag använder insektshåven och mosmetoden.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 30-07-2008, 07:44) *
regnbromsen

kallar jag nog för hästbroms.

Jag använder mest "inte-vifta-metoden" som går ut på att inte vifta... smile.gif Nej men allvarligt, jag har fått för mig att de blir som tokiga ju mer man viftar. De går säkert efter lukt och kanske värme, men är det inte tänkbart att viftningar också ingår i deras målsök? Om man tänker sig hästar på stäppen på långt håll - urbromsar som flög mot viftande svansar och stampande ben borde ju ha fått en evolutionär fördel. Hur som helst, står man alldeles stilla och bara försöker slå till dem när de sätter sig brukar de försvinna efter en stund. Jag brukar titta på min skugga så jag ser när de sätter sig på huvudet. I nacken hör och känner man dem, då är det bara knävecken man måste vakta.
Ser säkert inte klokt ut när jag står och stirrar i marken och med jämna mellanrum drämmer till mig själv i huvudet... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon