Full version: Ympat eller rotäkta?
Anki V
Ympat eller rotäkta?

Jag har två ympade Morden Centennial och två rotäkta. De ympade är på tredje året och de rotäkta på andra. Det är en stor skillnad i både färg och i storleken på rosorna.
[attachment=21825:cent2_Large_.jpg][attachment=21824:cent1__Large_.jpg]

De rotäkta är kanske drygt hälften så stora och ser verkligen ”urtvättade” ut.

I år dog två rotäkta ( L Bugnet och M Sunrise) och tre frös ner så djupt att de inte började visa något liv förrän i början av juli (M Bluch, JP Conell och Champlain).

Ingen av mina ympade dog eller frös ner helt. Jag kan ju inte säga att jag är speciellt imponerad av rotäkta rosor......än.
Ezereht
eeeeeeeeeek morden sunrise frös ner i zon 4-5 sad.gif Hur ska det gå för mina älsklingar..

Min rotäka Morden ccentennial är i alla fal väldigt rosa. Har du fått rätt ros?
(se min bild i plantera häck tråden eller i mitt album).
Kajsa
Annars brukar man väl säga att man ska välja rotäkta i kalla zoner, jag har en del men är rädd att dom ska sprida sig hej vilt här med åren, i min zon behövs inga rotäkta men det blir en del ändå.
Dina bilder visar stor skillnad, den ympade gillar man mera. Jag har en rotäkta Kanadaros Wasagaming, den har tagit såååå lång tid på sig, men jag vet att den blir en jätteros med åren som rotäkta och det har jag väl inte plats med ?
Köpte en del rotäkta rosor tidigare och dom försvann första åren i min zon, vet ej varför ?
Stiffe
Intressant.

Jag antar att alla andra variabler var desamma för de olika buskarna, (dvs jordmån, dränering, läge etc).

Är det inte så att små nyplanterade växter är känsligare än gamla, stora etablerade?
Låt oss anta att så är fallet. Om vi kombinerar det med det faktum att rotäkta rosor tar betydlig längre tid på sig att växa till, så ger det att rotäkta rosor behöver vårdas ömt (vintertäckas) under flera år tills de är väletablerade. De är helt enkelt ömtåligare under fler år i starten. Dock, efter 5 år el så så är det nog ingen skillnad.

/S
Anki V
Jo då, alla rosorna som jag skriver om här växer i samma förhållanden och har samma sorts jord.

Beträffande M Sunrise så har jag två och den som dog i år har i alla fall överlevt två tidigare vintrar…….Den som överlevde senaste vintern i stort sett utan frysskador frös mer till marken i fjol men kom igen och blommade fint hela sommaren.

Den M Bluch som frös ner helt i år har en kompis som står alldeles breddvid och hon frös inte en mm

Föresten så har jag en ympad M Centennial som jag flyttade i fjol och den hade bildat egna rötter så man kanske kan kalla även den för ”rotäkta” laugh.gif .

Nä, det blir väl att krusa lite extra för de rotäkta. Ska man kanske till och med göra tvärt emot vad jag tidigare lärt mig ang. plantering av rotäkta? Jag har ”lärt mig” att ympade ska planteras mycket djupt i min zon men att de rotäkta ska planteras lika djupt som de står i krukan.

Jag är ganska så säker på att mina rotäkta M Centennial är rätt rosor och att med åren ska blommorna räta till sig. Jag har upplevt samma sak med William Baffin. Första åren så var rosorna den blommade med små som dockrosor och ganska bleka.

/Anki
svennis
Hej! Vilken erfarenhet du fått. Jag förstår att du är besviken. sad.gif
Therese B o M Centennial går inte bra här, tror de är okulerade.
Louise Bugnet ser bra ut, några år gammal.
En del rosor är inte inte gjorda för att växa på egen rot, men
Canada rosor hör väl inte dit.
Peter på Kordes berättade att de nu vill ha fram rosor som är lämpliga på egen rot.
Balsgårdsrosorna växer på egen rot smile.gif
Stiffe
Jodå, enl erfarna rosodlare så får även okulerade rosor egna rötter från den del av ädelrosen som ligger under jord. Rimligen kan man anta att ju djupare de är planterade, desto mer egna rötter får de.

Eftersom okulerade rosor kan planteras på olika djup - dvs ädelrosstammen täcks mer el mindre av jord, så borde väl även rotäkta rosor kunna planteras på olika djup. Huruvida det gör någon skillnad (för överlevnaden) är ju en annan sak. Testa!

/S
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har bara en ros på egen rot (hemtillverkad) och den planterade jag som alla de andra rosorna = djupt så det funkar att plantera såna djupt + planterar man djupt borde chanserna vara större att mer överlever ifall det bli en hård vinter och mycket fryser ner.
Anki V
Tack för alla era kommentarer och synpunkter.

Först måste jag säga att jag inte är direkt besviken…..Är det inte sån´t här som gör odlandet intressant och spännande. Skulle allt växa och frodas utan att vi behöver lägga ner någon möda skulle vi nog betrakta det som ”ogräs”

Jag kommer att vänta till nästa vår innan jag ersätter de nu döda rosorna eftersom det gått så långt på säsongen. Jag har mindre goda erfarenheter av höstplantering. Lite tråkigt är det att måsta vänta till långt in i juli innan jag vågar dödförklara något. Föresten kan man ens vara säker då på att rosen verkligen är död?

Ersättarna kommer jag helt klart att prova plantera djupare……föresten har jag lite sticklingar på gång som med lite tur kanske ”tar sig”.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon