Anders_H
Hej,

jag behöver hjälp med att förstå vad som hänt med mitt körsbärsträd.
Det planterarades för två år sedan och har mått bra ända tills för en vecka sedan.
Det har genererat goda körsbär i år, när det såg ut att må bra.
Jag har surfat på nätet men inte lyckats komma till någon slutsats om vad trädet är angripet av.
Det finns inget synligt djur, varför jag misstänker svamp eller nåt virus.
Skulle uppskatta lite tips på sjukdom och botemedel.
Bilder, se http://www.andersh.webalbum.se/tradgard

Tack på förhand.
Anders
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt och inget du måste åtgärda. Troligtvis har du haft luskolonier på de unga skotten och bladlössen har sugit växtsaft och då gör de små skador som ex. visar sig genom såna där rullade och lite missformade blad. Träd klarar av bladlusangrepp och de lider inte nämnvärt av att bladen blir lite deformerade de har ju fortfarande fotosyntesen igång. +Trädet ser ut att ha vätskebrist. +Hålen i bladen har nog någon stekel, larv eller skalbagge åstadkommit men det brukar inte behöva åtgärdas.

Det du kan göra för fruktträden nu är att ge rejäla rotblötor (inget småskvättande det ska vara blött långt ner i marken) bladverket avdunstar en hel del vatten i denna värmen. Även gamla träd kan behöva vattnas när det är varmt och torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon