Hej!
Jag känner att jag vekligen är novis i detta sammanhang men vill lära mig.
Jag är i början av ett trädgårdsliv och har i år gjort en del rabatter, drivit upp lite blommor, köpt plantor samt fått en del blommor, fröer mm.
Nu undrar jag vad jag kan ta med mig till nästa år, dvs spara över vintern och vad som bara är att kasta.
Jag vet att vissa perenner måste tas in tex dahlior som jag fått.
Jag har varit inställd på att alla anualer bara är att rensa bort i höst men har också hört att vissa kan sparas.
kanske detta är för att de inte är anualer.
Jag har sått Lejongap som nu blommor för fullt.
De kan man inte göra något åt va? Det är bara att ta nya tag till våren med nya frön.
Tobaksblomma, kan man övervintra sådan, i rabatt eller ta in?
Jag bor i zon 6 föresten.
/UNL
annkie1
27-07-2008, 20:51
Detta är ett väldigt snabbt och grovt förenklat svar De sk sommarblommor Annualer som sätter frön kan du ta vara på fröerna och spara dem till nästa vår De kan även självså sig i landen och på så vis komma tillbaka nästa sommar. Du får göra en liten avvägning där Under högsesong bör du inte låta dina blommor sätta frön för då slutar de att blomma. Men lite längre fram nu i höst kan du spara fröer . Tagetes och krasse exempelvis är lätta att ta vara på. Vissa är sticklingsförökade , de kan du ta in och förvara frostfritt. Klippa ner: ta vara på sticklingar de blir bara finare för vart år. Detta är en DJUNGEL fråga dig fram och testa allt vad du orkar HA DET SÅ KUL MVH Annkie
Både lejongap och tobaksblomma kan du spara frön ifrån Till nästa år Plocka av dem när de är fullt mogna Låt torka ordentligt och förkultivera dem inomhus så dem i feb.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2008, 20:52
Lejongap kan man lyckas spara den är ju en perenn egentligen men den övervintrar inte alltid i sverige även om en hel del plantor kan övervintra upp till zon 3 iallafall. Tror dock det både är enklare och säkrare att så nya lejongap varje år