jaken
Så denna underbara blomma i dag i vägkanten. Blålilla och gula blommor.

Vad heter den?
Azur
Ser ut att vara Natt och dag. Väldigt snygg växt tycker jag.
Det påminner mig om att det nog är dags att samla in frön av dem nu.
jaken
Tackar, Googlade lite snabbt på den.

Lundkovallen är en ettårig, vanligen rikt förgrenad halvparasit, som när den torkar, lätt blir svart. Den suger näring ur grannväxternas rötter.
http://www.luontoportti.com/ahvenanmaa/sv/...svit/lundkovall

Vågar man ta in en sådan här växt i sin trädgård

Växten är myrmekofil, och sprider sina frön med hjälp av myror. Frökapslarna är förvillande lika myrpuppor, och myrorna bär iväg med fröna till sin stack.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natt_och_dag

Intressant.

Azur
Pja, det beror väl på... Jag har naturträdgård och arten finns inom gångavstånd, så jag ser den som välkommen. Jag har inte heller sett att växter som växer bland natt och dag ser särskilt lidande ut, så jag tror parasiterandet är rätt begränsat. Fast jag önskar jag visste vilka växter de parasiterar på, så jag vet vad jag bör plantera dem vid.

Jag har i alla händelser redan samlat in frön av andra Melampyrum (pukvete och korskovall), och jag vill definitivt ha natt och dag också.

Det är inte helt ovanligt att växter anlitar myror för att sprida sitt frö. Bland annat blåsippa och vissa violer gör det.
Piccante
Vill minnas att Lundkovallen/ Natt och dag är parasit på gräs? Melampyrumarterna är halvparasiter, så de är inte direkt aggressiva mot andra arter utan tar endast en de av sin näring från andra växters rotsystem. Borde inte vara någon fara att ta in dem i sin trädgård.

Azur, pukvete är ju väldigt ovanlig, kul att du sprider den. Får du frö över så är jag intresserad av att köpa/byta.
Azur
Korskovall och Natt och Dag har jag gott om och kan lätt samla mer, så sånt frö kan du få om du vill, men av Pukvetet har jag tyvärr inte så mycket att jag kan dela med mig. Om den tar sig kan du förhoppningvis få "egenproducerat" frö nästa år.

EDIT: försökte kolla upp vilka arter som de olika Melampyrum parasiterar och hur stor effekt parasiterandet har på värdarna, men det visar sig att väldigt lite egentligen är känt. Tydligen kan de parasitera på lite vadsomhelst (fast de enda som faktiskt nämns till art är Lomme och Odon), i Skogskovallens fall tillochmed mossor!

Annat som kom upp i sökandet:

Parasiterandet går till så att kovallens rötter helt enkelt "smälter ihop" med värdväxtens rötter så bägge växterna får delvis gemensamt rotsystem. Jag hittar inga uppgifter om exakt vilka ämnen det är kovallen får från sin värd.
Kovallen kan leva helt utan värd, men blir då mycket mindre och känslig mot stress och uttorkning.
Kovallens parasitism sägs inte påverka värdväxten märkbart, kanske är det bara nån viss substans (hormon? vitamin?) den tar från sin värd?

Precis som med blåsippsfrön finns det en särskild näringsrik del på fröet som myrorna tycker luktar gott och äter, och genom att myrorna av den anledningen samlar in fröerna sprids de effektivt trots att de är ganska stora. Kovallen mutar alltså myrorna med godis för att få dem att sprida fröet, så fröets likhet med en myrpuppa är antagligen bara slump.

Kovallens frön gror på hösten, men inga blad bildas förrän i mars-april.

Gnagare äter gärna de stora näringsrika fröna, men den viktigaste begränsande faktorn för kovall är att fröplantorna inte klarar konkurrens med andra växter; kovall är beroende av att det finns plättar med bar jord (t.ex. trampspår från betande djur) för att kunna gro. Eftersom kovaller är ettåriga och fröna har kort grobarhet försvinner den snabbt från områden där skötseln ändras, och att skapa såna barjordsfläckar är tydligen viktigaste skötselåtgärden för att bevara bestånd av t.ex. Pukvete.

I Storbrittannien har pukvete med flit i stort sett utrotats pga att den var ett åkerogräs som gav mjölet dålig smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon