Var på besök hos en bekant ikväll, och hon visade mig sin mahonia. Alla de nya skotten har blivit angripna av något som gjort dem vita och ludna, och de ramlar av bara man tittar på dem. Är det någon som vet vad det är som har hänt och vad man kan göra åt det?
[attachment=21846:Mahonia_3.jpg][attachment=21847:Mahonia_1.jpg]
[attachment=21850:Mahonia_5.jpg]
[attachment=21848:Mahonia_2.jpg][attachment=21849:Mahonia_4.jpg]
Christer i Falköping
28-07-2008, 19:10
Mjöldagg, det är jag säker på. De flesta växter som får det står för torrt. Finns medel man kan köpa och spruta på. Har hört de som blandar bikarbonat i vatten och sprutar med det över hela växten, sägs vara riktigt framgångsrikt.
Christer.
Säger som Christer, mjöldagg. Men skulle vilja tillägga att det kanske kunde vara på plats att flytta buskarna till ställe som är lit emer fuktighetshållande. Mina står i väldigt lerig jord, perfekt för att hålla fukten. Alternativet kan ju vara också att man stödvattnar mahonian under de perioder som behövs.
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2008, 19:15
Mjölkvatten och atamonvatten funkar också fast alla medel som finns tillgängliga för hobbyodlare (i butik eller i köksskåpen) bromsar bara angreppen de dödar inte svampen. Mjöldagg brukar dock inte döda växterna och angreppen blir ju mest märkbara såna här år speciellt ifall man bor i de delar av sverige som inte fått nederbörd på flera veckor så allt är snustorrt. Det är inte säkert att det bli några angrepp nästa år men om man vattnar växterna så de inte lider av torka + sprutar regelbundet ifall man hitar små angrepp brukar det inte bli så mycket mjöldagg på växterna.
Jag tackar så mycket för info, och meddelar henne att vattna mycket och kanske ge dem en bikarbonatkur också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.