kurvinen
28-07-2008, 13:33
[attachment=21880:Blomma_på_gurkan.jpg][attachment=21872:Blomma_på_gurkan_4.jpg]
[attachment=21873:Blomma_på_gurkan_2.jpg][attachment=21876:Mini_Gurka.jpg][attac
hment=21874:Blomma_på_gurkan_2.jpg]
Varför blommar denna gurkplanta? Jag har flera stycken av denna snacksgurka och minigurka o ingen annan blommar på detta viset. När blomman ramlat av blir det bara en rund "boll" kvar...och sen händer inget mer...
Se bilderna jag bifogat...
Tacksam för svar...
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2008, 13:50
Det där är ingen gurka det ser mera ut som någon vintersquash eller pumpasort. Pollinera honblommorna (de med en liten boll bakom) och se til så växten får rikligt med gödning och vatten.
Grönberg
28-07-2008, 16:06
mmmmmm, minns när frugans farmor bjöd på fyllda Zucchini-blommor i Rieti utanför Rom i Italien, frugan brukar göra fenomenala grätänger på Squash (Zucchini), riktigt gott!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2008, 16:10
Fast detta är nog inte zucchini (=sommarsquash) de växer mera som buskar och frukterna skördas unga. Vintersquash och pumpa ska sitta kvar länge på plantan (gärna tills frosten kommer) och de har ett mera kompakt fruktkött ofta med ganska söt smak. Många pumpor/vintersquash kan om de är väl mogna och sedan lagras på rätt sätt hålla i 1-2år och fortfarande vara ätliga.
Grönberg
28-07-2008, 16:40
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-07-2008, 17:10)

Fast detta är nog inte zucchini (=sommarsquash) de växer mera som buskar och frukterna skördas unga. Vintersquash och pumpa ska sitta kvar länge på plantan (gärna tills frosten kommer) och de har ett mera kompakt fruktkött ofta med ganska söt smak. Många pumpor/vintersquash kan om de är väl mogna och sedan lagras på rätt sätt hålla i 1-2år och fortfarande vara ätliga.
Ja, det är väl rätt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Squash_(v%C3%A4xt)....men gott är det
kurvinen
29-07-2008, 06:31
Hej!
Tack för era svar men...som ni ser på en av bilderna så har jag redan fått små gurkor från samma planta. Kan detta vara möjligt? ... att det är 2 olika sorter på en o samma planta ?
Jag har köpt plantan som en snacksgurka och har redan som sagt skördat en del små gurkor från den...JÄTTE GODA !!!
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2008, 09:38
Det är inte möjligt att de dyker upp pumpor/vintersquash på en gurkplanta(de hör inte till samma art), jag tror snarare att du har fått med dig en fripassagerare i plantan ex. ett frö i jorden som sedan grott och pumpor/squash växer supersnabbt ifall det är varmt och gott, när allting trasslar ihop sig med rankorna kan det ofta vara svårt att se vad som hör till vilken planta.
kurvinen
30-07-2008, 07:23
Saken är ju den att det INTE är trassligt vid roten...jag kan tydligt se att det är samma planta...att det kommer från samma rot...som du kan se på ett av korten så odlar jag alla mina växter i spänner...och plantan i fråga är ensam spannen...stammen med blommorna är mycket större än den med dessa gurkor jag redan skördat...Jag ska ta ett kort på nederdelen av stammen ikväll, så att du kan se vad jag menar...och det finns några gurkor på G i den lilla stammen, så jag tar kort på dom oxå...
Mystiskt é dé i alla fall om detta nu stämmer att dom inte ens hör till samma art...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.