Hej!
Fick med ett litet växthus när vi köpte hus. Växthuset har ingen uppvämning och finns i växtzon 4 på gränsen till 5. Nu undrar vi om det finns någon "rolig" växt som man kan plantera i växthuset, ska tåla att stå kvar under vintern . Går det bra med björnbär? Just nu så odlar vi bara lite grönsaker i det. Kom gärna med förslag.
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2008, 15:39
Hur stort är växthuset?
Storleken på växthuset är:
Bredd 2 m, längd 2,75 m. Höjd på mitten 2,3 och på sidorna 1,7.
Inte spec stort
MVH
Barbus
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2008, 07:36
I ett så litet växthus avråder jag från björnbär de blir ganska stora, skjuter rotskott etc. så då kan du nog snart inte odla något annat därinne. Det är egentligen för litet för vinranka också, men jag vet av egen erfarenhet att det går att odla ifall man beskär hårt på hösten + sommarpincerar flera gånger. Jag har min Himrod i ett 6,5kvm stort växthus och det brukar ju rekommenderas att man har minst 15kvm.
Undvik dock Zilga i växthus för det är en staketvindruva som blir enormt stor + den kan du odla ute i trädgården i din zon den behöver inget växthus.
Tack för hjälpen Åsa.
Då skippar jag björnbär och vindruva i växthuset. ( Få se om det blir Zilga i trädgården)
Har du något förslag på nått som du tycker passar i vårt lilla växthus?
MVH
Barbus
Stevick
03-08-2008, 07:05
man kan ju testa passionsfrukt! den skall ju tåla ca 10-12 minusgrader, o om du har fiberväv runt kanske det fungerar... värt att prova! Plantagen säljer ju billiga sticklingar om vårkanten med lite olika sorter...
Tack för förslaget.
Vet inte om det fungerar men man kan chansa lite om de är hyfsat billiga och köpa.
Det är rätt kallt på vintrarna hos mig. Trots den milda vinter som vi hade så var temperaturen 18-20 minusgrader i över en vecka. Kan gå ned till en 25 minus om det vill sig illa.
Eva 33c
07-08-2008, 09:16
Min erfarenhet, i zon 5, är att ett ouppvärmt växthus är en väldigt tuff växtplats för fleråriga växter. Det blir lika kallt inne i huset som utanför på vintern. Men den farligaste tiden är ändå vårvintern. När solen lyser på dagen blir växthuset fort varmt och kan väcka växterna som finns där och de börjar skjuta skott. Kommer det sen en kallperiod med låga temperaturer (som det alltid gör hos oss) så fryser de nya skotten lätt bort. Om man vid denna tid har möjlighet att ställa in en värmekälla som håller huset någorlunda frostfritt kan man säkert lyckas ändå. Ett år vinterförvarade jag perennsådderna i växthuset. Jag har aldrig haft så stora förluster av småplantor som då, fram till jul såg allt jättebra ut. Men sedan inträffade just det jag beskrivit ovan.
I bättre zoner kanske det funkar på ett annat sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.