Full version: Är jag rik!?
Maria S i Skåne
Köpte en buskpion som jag planterade i veckan. Jorden som den var krukad i var full av nån sorts "guldstoft". confused.gif Jag blev alldeles gyllene om händerna när jag tagit i jordklumpen. Vad kan det vara??? Har aldrig sett nåt liknande!
Sussie F-Flower
Vermekuliten som jag fick över efter att ha satt in kaminen använde jag till några av mina växter för ett par år sedan...

Det skimrade också, i olika vinklar, nästan som guld... Kan det var något sådant, eller liknande, i jorden kanske...?
Maria S i Skåne
I så fall var den mald till mjöl, det var inga korn eller så. Gick inte att känna med fingrarna men huden blev alldeles guldglänsande. All jord i krukan var likadan från toppen till botten. confused.gif
Tosan
Glimmer, kopparkis, svavelkis... Det finns rätt mycket glitter i backen om man tittar efter ordentligt.
Men vissa bergarter följs ofta åt, så där det finns tex koppar kan man ju kanske ana att det finns guld, eller kanske zink. Frågan är ju bara om det är brytvärt eller inte.
Men om du är nyfiken kan du ju skicka in prover så får du göra en inmutning ifall det är nåt spännande... Här borde du kunna hitta mer info.
Huggorm
Faktum är att det ju finns mer guld i marken i Sverige idag än det fanns i Californien under guldrushen...
Zoyas matte
hej
har också¨varit med om det, att det bara låg på marken. (bor också i skåne, detta var på Linderödsåsen), känner precis igen det att man blev guldig ocm händerna. Jag tog några skedar av det och sparade i en påse, som nu ligger i nån låda och skräpar. Vet fortfarande inte vad det var för något.
Tosan
CITAT (Huggorm @ 10-08-2008, 13:01) *
Faktum är att det ju finns mer guld i marken i Sverige idag än det fanns i Californien under guldrushen...

Det kan jag mycket väl tänka mig, men koncentrationerna är så låga att kornen är svåra att upptäcka med blotta ögat, inga guldklimpar direkt med andra ord.
Många mineral är ju "guldfärgade", tex koppar, men man känner igen guld när man ser det på den intensivt gula färgen. Tyvärr ser man det inte särskilt ofta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon