Ingela L
28-07-2008, 14:16
Hej!
Jag är inne på tredje året med mina pallkragar. Jag har fyllt dom med billig kogödsel på påse.
Första året växte det riktigt ordentligt och skörden blev bra. I fjol blev det sämmre, men jag tänkte att jag kanske inte vattnat ordentligt osv. I år är det rena katastrofen. Dillen är nu 2 cm hög. Purjulöken har nästan inte vuxit alls. Och i år har jag vattnat!
Kan näringen ha blivit urlakad?
Vad göra? Fylla på med ny gödsel? Byta ut jorden? Gödsla med någon bokstavsförkortning? Nässelvatten?
Kan jag göra något för att få fart på årets skörd?
Mvh
/Ingela
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2008, 15:25
Grönsaker måste gödslas konstant under odlingen det räcker inte med att gödsla med en giva på våren utan man måste pytsa ut gödning med jämna mellanrum medans de växer och när plantorna blir större brukar de behöva mera näring än småplantor.
Kogödseln du fyllde pallkragarna med borde ha blivit ganska näringsfattig efter ett par månader så mycket näring är det inte i dem de är mera som välgödslad plantjord.
Man brukar ha som regel att tar man bort mycket från jorden (vilket man gör i form av grönsaker) så måste man ersätta det med åtminstone motsvarande mängd i gödning.
Purjo är en gröda som behöver mycket gödning så antingen myllar du ner någon pelleterad gödning där eller vattnar med någon näringslösning regelbundet.
I vår får du nog ta och jordförbättra och göda (odlar du samma grödor varje år i palkragen kan det vara bra att byta ut den helt pga sjukdomsrisk och jordtrötthet).
Tömmer två varmkomposter i min odlingslåda och har där satt pumpor och squash men även där börjar jag köra extra gödning efter ett tag.
Dillen har varit svår i år, åtminstone här trots både kogödsel, extra gödsel som sakta lösgörs samt vatten med gödningsmedel i, tror det har varit vädret i helhet som gjort det.
man kastar pengar om man köper gödsel och ge till växter, man ska vet vilken näring som fattas sen ger till växter, ibland ger man mycket gödsel och kommer resultat tvärtom, spara pengar och tid och fråga först.
H: Bassam
Hur ska man veta vilken näring som behövs?
Ska man vattna med vanlig växtnäring på grönsaker också?
Nytt för mig detta som ni förstår.
pia
Åsa, mälardalen zon 2
12-04-2009, 07:29
Blanda ner en grundgösling i jorden när du gör iordning bäddarna. Efter midsommar ungefär kan du börja vattna med gödning och det är en smaksak vad man använder det finns både konstgödning och naturlig gödning i handeln, växterna märker ingen skillnad. Växter som ex. squash, pumpa, kålväxter, lökväxter brukar gilla en hel del gödning så där kan man behöva ge lite gödning i stort sett varje vecka ifall man odlar på lite för liten yta. Baljväxter som ex. ärtor och bönor behöver man inte ge så mycket gödning till, de är kvävefixerande och tar sin näring från luften, de lever i symbios med en kvävefixerande bakterie som hjälper dem med detta.
Det finns gratis gödning man kan använda också ex. täcka ytan med gräsklipp (ej ända upp mot plantorna) + vattna med nässelvatten el. vallörtsnäring. Man kan även använda guldvatten (urin+vatten) och då främst på växter man inte äter olagade som ex. sallat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.