Full version: Nävor i massor
Gunvor Nilsson
Nästa år skall bli mitt näva-år.
Jag har ett hörn på tomten som skall bli ett nävahörn. Det finns redan midsommarblomster där och tyvärr också massor med skogsvicker.
Är det någon som har dragit upp nävor från frö och planterat ut och kan råda om det finns några sorter som är pålitliga? Skall också blomma - helst hela sommaren och en bit in på hösten. Kan de konkurrera med skogsvickern om man håller efter och rensar bort den vartefter?
eneskar
Jag köpte en näva för ca 5 år sedan o dom har nu spritt sig själva o växer snällt i tomtens utkanter bland buskar o träd. Det var en näva ca 50 cm hög o rosa. Kommer tyvärr inte ihåg namnet. Sedan har jag köpt flera sorters frön, bl a blå, som också växt fint o fröat av sig själv. Du kan lätt ta frön av dem o på så vis få massor. Ja bor i zon 1, men nävor tål säkert ganska kallt klimat.
Barbro
Betty
CITAT (eneskar @ 07-12-2002, 22:45)
Du kan lätt ta frön av dem o på så vis få massor. Ja bor i zon 1, men nävor tål säkert ganska kallt klimat.
Barbro

Jag bor i zon 6 och här klarar de sej alldeles utmärkt även om termometern visar nedåt -30 när det är som värst! De klarar sig för att de ligger ju tryggt under en meter gosigt snötäcke! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon