Jag ska flytta en massa perenner när vi ska göra ny grusgång om några veckor. Min undran är nu ifall det spelar någon roll när man klipper ner perennerna för hösten? Kan jag göra det redan nu? Det blir ju aningen lättare att flytta dem ifall de är nedklippta redan.
Det är bättre om du inte klipper dem alls. Jag brukar flytta perenner som dem är, utan att klippa, ibland tar man bort bara nägra få blader som vissnar.
Men gör bladen någon nytta när växten redan blommat över? Klippas ner ska de ju sen ändå.
Jag vet att de finns de som förespråkar att man klipper ner dem på våren i stället för på hösten. Men om man nu vill klippa på hösten, spelar det någon roll om det är sensommar eller höst?? Eller har det kanske rentav betydelse för flytten i sig??
Någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2008, 20:52
De gamla döda växtdelarna ger skydd åt växten under vintern så man kan få något sämre övervintring ifall man klipper ner växterna på hösten. Ofta mår växterna faktiskt bättre ifall man inte är för pedantisk det är ingen som klipper ner växterna i naturen, det kan räcka med att man klipper ner dem i småbitar på våren (man behöver inte ta bort klippet, allt man tar bort från marken måste man ersätta = gödsel, tar man aldrig bort något behöver man inte gödsla så mycket).
Om det blir en kylig och regnig period som förutspåtts kan du flytta perennerna men jag skulle inte klippa ner dem, jag tror risken med att klippa dem nu är att de börjar skjuta en massa nya unga skott istället och kanske inte avmognar i tid till hösten.
Ingrid Zon3
30-07-2008, 21:06
Nila, blommorna är bara till för att fixa nya individer, bladen sörjer för växtens egna överlevnad. Klipper man bladen innan de vissnat stressar man växten. Om de får vissna i fred så går näring (typ) från bladen ner i roten och kommer till nytta nästa år. Det finns ju perenner som vissnar ner efter blomning, men det är väl mer undantag än regel. Många tidiga perenner sätter anlagen för nästa års blomning innan de vissnar på hösten.
Vill du absolut klippa så gör det. Men jag skulle inte göra det med mina, annat än typ kantnepeta och sånt.
Okej, då vet jag lite mer. Tack för hjälpen!
Jag har hämtat endel perenner hos min mamma nyligen. Bla nävor. Jag klippte ner det som vissnade efter ett par dagar. Det som är grönt får vara. Den har redan börjat sätta lite nya små blad. Nu är ju nävor riktiga överlevare....om du har känsliga perenner som ska flyttas så ha bara lite koll på dem och klipp det som gulnar efter flytten.
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.