Maria S i Skåne
Detta äppleträd stod i trädgården när vi flyttade hit.
Sort och ålder okänd, spaden är med som storleksjämförelse.
Tycker det ser litet och klent ut, stod i och för sig med kirskål ända upp till knäna.
Jag har rensat bort och vänt ner hästgödsel men egentligen borde det flyttas.
Står väldigt inklämt bredvid ett stort plommonträd med bara sol ett par timmar på morgonen.

Går det att flytta? Är det lönt att försöka? Borde det beskäras och i så fall hur?

[attachment=21902:067.JPG]
Lorangafilm
Gräv upp det med så stor klump som möjligt, plantera det, klipp ner det mkt kraftigt direkt efter plantering, vattna på rikligt de närmsta dagarna. Efter någon vecka när det börjar komma igång igen så gödelvattnar du.

Så skulle jag gjort och tror det skulle funka utmärkt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle vänta med flytten, lövfällande växter bör flyttas då de är i vila = utan blad = sen höst eller tidig vår. Trädet ser ganska ungt och litet ut så då brukar det gå lätt att flytta det, så att flytta det borde inte vara något problem.
Maria S i Skåne
Då försöker jag flytta det till hösten. Borde jag beskära i samband med det för att kompensera minskad rotklump?
Jag tycker det har växt konstigt, en låg stam med 3-4 grenar som går brant uppåt. Min mamma (som kan lite mer om fruktträd) sa att det nog aldrig beskurits.
Åsa, mälardalen zon 2
Beskurits har det gjorts i plantskolan det kan man se men sedan har det nog inte beskurits det kan man se av V-formen, trädet har en dubbel topp och inte en som det borde ha, en av dessa som kommer från V-förgeningen borde ha tagits bort när trädet var ungt, ett kronträd ska bara ha en topp.

Många träd i handeln är på låg stam numera + det finns en hel del äpelsorter som har ett växtsätt då grenarna mera växer uppåt så det kan vara normalt.

Det är inte alltid så lätt att fixa till träd med dubbeltoppar när de fått växa till sig ett tag, jag hade tagit bort de 3 grenarna som växer till höger om spaden och de 2 nedersta grenarna som växer till vänster om spaden och sedan odlat vidare på det kraftiga höga skottet som har förgrenat sig och börjat bilda en krona högre upp. Trädet kommer nog alltid att vara lite krokigt dock. (du kan klippa nu ifall du vill forma till det JAS = Juli, Augusti, September är en bra tid att beskära de flesta träd i trädgården)
Maria S i Skåne
smiley_small_hug.gif TACK, för konkreta råd som en novis begriper!

Okej, jag klipper nu och flyttar senare i höst.
Kan/ska jag försöka rätta upp den nya toppen?
Du skriver "odla vidare" vad är nästa steg?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite svårt att se exakt hur förgenat det är där i toppen (det är annat grönt i bakgrunden som stör) så det kan ju tänkas att man kan behöva beskära för att försöka på ut grenar så det blir jämnt fördelat runt trädet så det inte blir obalans i framtiden. Men det kan man nog vänta med tills man ser hurpass bra trädet anpassar sig till sin nya växtplats.
Maria S i Skåne
Då återkommer jag nästa år när jag ser om det tar sig.
thanks.gif
Cilla
Den gren du spar som topp kan du staga. Använd ett bamburör eller liknande som inte har fäste i marken. Då beter sig trädet som om det skulle vara gipsat hela livet. Du kommer efter flytten behöva stödpålar ändå, men den som rätar toppen bör inte vara en av dem.

Själv skulle jag flyttat och beskurit olika år, men ätt skära nu och flytta i höst fungerar säkert också bra. Viktigast är att du förbereder nya växtbädden väl, gör den vid och inte så djup, sätter trädet lite högt så att det inte sjunker ned när den grävda jorden packas samman.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon