Felicia M
Jag är en nybliven trädgårdsägare med ingen som helst erfarenhet av rosor... men vill skaffa massor, vackra, blommande!

Nu undrar jag - hur mycket sol behöver klätterrosor? Jag har en vägg där det skulle vara jättefint med rosor (mittemot vårt trädäck), men problemet är bara att stället ligger i skugga stor del av dagen (sol mest på kvällen). Fast tomater mot väggen verkar trivas.

Är det omöjligt med rosor på detta ställe? Eller finns det någon fin sort som gillar litet halvskugga?

Tack!

rolleyes.gif
Adelina
Du kan alltid prova! Generellt vill rosor ha sol, och kvällssol räcker inte riktigt.
Men trivs tomaterna så....!
Remonterande rosor kräver mer sol än engångsblommade för att blomma fint, men det finns sorter som tolererar mindre sol och ändå blommar OK.
Crémevita underbara Mme Alfred Carriére är en sån, New Dawn kan ibland oxå blomma fint.
Annars så är det engångsblommade som gäller och där finns det massor av underbara att välja på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon