Full version: ID hjälp 6
Misty

ID hjälp 6

Helt plötsligt är en stor del av rabatten full av denna blå planta, som också har blommat länge. Men var kommer den ifrån och vad är det?
Rabatten är ganska ny, jag köpte ett lass jord och fyllde upp med mina egna delade perenner, men det tittar upp lite vad som helst.
Azur
Den där är jag också nyfiken på vad det är. Jag tog frön från en sån igår, men jag kan inte identifiera den.

Jag tycker det ser ut som en Boraginaceae, men jag hittar ingen Boraginaceae som har blå blommor i långa enkelsidiga ax.

Mest lik är kanske Oxtunga, men fortfarande inte särskilt lik tycker jag.
HelenN
Kan det vara Blåmire eller Hästtunga?
Ophelia
Skulle gissa på hästtunga (Pentaglottis sempervirens) med tanke på fröställningarna och blomknopparnas utseende. Det är alltid väldigt bra att fota bladen oxå då endast blommor kan vara missvisande. Förvisso finns det lite blad här och där men det är svårt att veta vad som är vad. Jag gissar även på att den planta som har stora blad och ser ut som en rejäl fröplanta är av samma sort.
Azur
Men stämmer det med att blommorna sitter i ett långt enkelsidigt ax?
De bilder på Pentaglottis sempervirens jag hittar på nätet visar en växt som har blommorna i korta grenade klasar.
Ingrid Zon3
Vore kanske lättare om man fick se hur bladverket såg ut, eller?
HelenN
Det är ju inte det lättaste att se vad det är....gissade utefter hur blommorna såg ut smile.gif
Azur
Jag tog inga bilder av den jag tog frön av eftersom jag var tämligen säker på att det var en Oxtunga och att det skulle bli lätt att identifiera den när jag kom hem... smile.gif

Jag tippar trots allt att det verkligen är hästtunga (allting utom blomställningen stämmer, framförallt de vita fjällen som blockerar blommans mynning, syns bra i fotot ovan) fast både den på bilden och den jag såg hade väldigt långa (20-30 cm) enskilda grenar i blomknippena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon